HSL:n arvioita tiemaksujen vaikutuksista. (Kuvakaappaus HSL:n infografiikasta)

Jos Helsingin seudulla otettaisiin käyttöön tiemaksut, niitä maksaisi noin viidennes seudun aamuruuhkassa liikkuvista. Henkilöautoilijoista tiemaksuja maksaisi arviolta 40 prosenttia aamuruuhkan kulkijoista. Keskimääräinen kustannus työmatka-autoilijalle olisi 340 euroa vuodessa.

Tiedot selviävät Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tekemästä tiemaksuja koskevasta selvityksestä.

– Jos tiemaksua kerättäisiin yhteiskuntataloudellisen optimin mukaisesti 80 miljoonan euron nettotuotot vuodessa, jolloin yhteiskuntataloudelliset hyödyt olisivat suurimmat, HSL kertoo tiedotteessa.

HSL:n mukaan tiemaksut lyhentäisivät matka-aikoja kymmenyksellä, matka-ajat olisivat ennustettavampia, kuljetusketjut sujuvampia ja liikkuminen turvallisempaa. Samalla joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kilpailukyky paranisi.

Helsingin seudulle odotetaan muuttavan vuoteen 2025 mennessä 200 000 uutta asukasta. Vuonna 2050 seudun väkiluku on ylittänyt 2 miljoonan asukkaan rajan. Tämä luo paineita maankäytön suunnittelun ja asuntotuotannon lisäksi liikennejärjestelmälle.

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (HLJ2015) yhtenä keskeisenä tavoitteena on hyödyntää informaatio- ja ohjauskeinoja tehokkaasti.

– Kokonaisuudessaan tiemaksut edistävät seudun tavoitteiden toteutumista. Niiden avulla voidaan varmistaa liikennejärjestelmän toimivuus, eheyttää yhdyskuntarakennetta sekä vahvistaa liikennejärjestelmän rahoituspohjaa seudulla, sanoo HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen, joka on johtanut tiemaksuselvityksen laadintaa.

Lisätietoja, grafiikkaa ja taustostusta HSL:n verkkosivuilla

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *