Oulun seudun joukkoliikenteen vilkkaimmille pysäkeille asennettiin kevään aikana yhteensä 43 näyttötaulua, josta bussien liikkumista voi seurata reaaliaikaisesti. (Kuva: Paavo Taipale)

Oulun seudulla otetaan kesäkuussa käyttöön informaatio- ja liikennevaloetuusjärjestelmä joukkoliikenteen käyttäjille. Se on osa Oulun seudun joukkoliikenteen ja vuodesta 2007 kehitetyn ja kaikkia kulkumuotoja koskevan oulunliikenne.fi
-verkkopalvelun kehittämistä yhä paremmin kaupunkilaisia palvelevaksi.

Uusi järjestelmä kertoo asiakkaalle, milloin bussi tulee ja missä se on tulossa. Se perustuu busseista sekunnin välein lähetettävään paikkatietoon. Keskusjärjestelmän laskemat ennusteet bussien liikkumisesta kerrotaan asiakkaille paitsi verkkopalvelussa, myös vilkkaimmille pysäkeille asennetuissa näyttötauluissa, joita on yhteensä 43. Järjestelmän avulla annetaan myös etuuksia liikennevaloissa aikataulustaan myöhässä oleville busseille.

Joukkoliikenteen informaatiojärjestelmä kattaa koko Oulun seudun kaikki noin 140 bussia, noin 40 linjaa ja noin 2 000 pysäkkiä sekä etuuksien osalta joukkoliikenteen käyttämät noin 120 liikennevaloristeystä.

– Asioita tehdään rohkeasti uudella tavalla ja rima on asetettu erittäin korkealle, hehkuttaa järjestelmän suunnittelusta ja hankintaprosessista Oulun kaupungissa vastannut liikenneinsinööri Jukka Talvi.

Perinteiseen nettipohjaiseen reittioppaaseen verrattuna uusi järjestelmä tarjoaa reaaliaikaisuutta. Oulunliikenne.fi-sivuston karttapohjaisesta käyttöliittymästä voi klikata haluamaansa pysäkkiä, jolloin asiakkaalle tarjotaan tieto pysäkille tulossa olevista busseista ja niiden mahdollisesta myöhästymisestä. Paikannuksen ansiosta matkustaja näkee reaaliaikaisesti bussin liikkumisen.

Verkkopalvelu tarjoaa mahdollisuuden vertailla reittejä eri kulkumuotojen kesken. Aikataulut voi myös räätälöidä näyttämään vain itseään kiinnostavat linjat. Niin ikään reaaliaikainen liikennetilanne eri väylillä sekä seudun pysäköintilaitosten vapaat paikat ovat palvelussa nähtävillä.

Kuljettajapääte välittää tiedon

Tieto bussien liikkeistä välittyy järjestelmään kaikissa busseissa käytettävän tablet-tietokoneeseen pohjautuvan kuljettajapäätteen kautta. Päätteitä on käytössä yhteensä 138 ja liikennöintisopimuksessa on velvoite käyttää niitä.

Paikkatietojen perusteella ohjataan myös joukkoliikenteen liikennevaloetuuksia. Oulun seudulla käytössä olevasta hälytysajoneuvojen ”pakkovihreästä” bussien järjestelmä eroaa siinä, että se tarjoaa aikaistettua tai jatkettua vihreää, jos myöhässä oleva bussi lähestyy liittymää.

Kustannukset miljoona euroa kuudessa vuodessa

Järjestelmän kuuden vuoden kaikki kustannukset ovat noin 1,1 miljoonaa euroa. Kustannuksista karkeasti puolet maksaa valtio ja toisen puolen Oulun seudun kunnat väkiluvun suhteessa. Toimitusprojekti toteutettiin niin sanottuna MALPE-hankkeena.

Tekniikassa kustannustehokkuutta on haettu käyttämällä tablet-tietokoneita ajoneuvolaitteina, yleisesti käytössä olevaa näyttölaitetekniikkaa pysäkeillä, pilvipalvelua keskusjärjestelmän osalta ja avoimia rajapintoja kaikkeen järjestelmän tuottamaan tietoon. Asennustöissä on käytetty paikallisia toimijoita.

Lue lisää keskiviikkona 13.5. ilmestyvästä Kuntatekniikka-lehdestä.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *