Robottilinja 90R liikennöi Helsingin Vuosaaressa. Viikonloppuisin robottibussin voi kutsua pysäkille. Pilotin aikana kadunvarsipysäköintiä rajoitettu. (Kuva: Metropolia/Eetu Rutanen)

Helsingin Vuosaaressa avattiin lokakuun alussa uusi linja 90R, joka toteutetaan robottibussikokeiluna. Linjaa operoi itseajava sähköinen robottibussi, joka liikkuu muun liikenteen seassa. Ajoneuvossa on mukana turvakuljettaja, joka valvoo toimintaa.

Tavoitteena on parantaa Aurinkolahden saavutettavuutta ja ajaa aiempia kokeiluja suuremmilla keskinopeuksilla eli lähestyä nykyisen joukkoliikenteen matkustusnopeutta. Palvelu on matkustajille ilmainen.

Kokeilu kestää marraskuun loppuun asti ja toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin, kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virum Helsingin ja Metropolia ammattikorkeakoulun älykäs liikkuminen -innovaatiokeskittymän kanssa.

-Näitä kokeiluja täytyy edelleen toteuttaa aidossa käyttöympäristössä, jotta tekniikkaa ja liikkumisen palvelua voidaan kehittää vastaamaan käytännön tarpeisiin. Tavoitteena tulevaisuudessa on ennen kaikkea pidempikestoisemmat kokeilut, joissa tekniikkaa sekä palvelumallia kehitetään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti, kertoo projektipäällikkö Eetu Rutanen Metropoliasta Forum Viriumin tiedotteessa.

Kokeilua operoivalla Roboridella on valmiudet muokata tarvittaessa robottibussin reittiä ja palvelukokemusta aiempia kokeiluja nopeammin. Esimerkiksi reagointi robottibussin reitin ympäristössä tapahtuviin muutoksiin, kuten uusiin liikennejärjestelyihin tai työmaihin, on aiempia kokeiluja joustavampaa.

Arkisin maanantaista perjantaihin robottibussi ajaa reittiä linjanumerolla 90R klo 8-12 ja 16-20 (välissä 4 h lataustauko) HSL:n Reittioppaasssa näkyvien kiinteiden aikataulujen mukaan. Kyydissä pyydetään noudattamaan joukkoliikenteen koronasuosituksia, muun muassa käyttämään kasvomaskia.

Viikonloppuisin robottibussin voi kutsua pysäkille

Robottibussin voi viikonloppuisin (la-su) tilata ennalta määritellyn reitin varrella sijaitseville pysäkeille klo 9-12 ja 15-18 välillä (välissä 3 h lataustauko). Kutsutoiminnon tarkoituksena on tarjota tarpeeseen tilattava palvelu, jolloin kuusipaikkainen robottibussi ei aja turhaan. Kutsutoiminto vaatii älylaitteella tapahtuvan sovelluksen käyttöä. Kutsuttavan bussin kyydissä on myös turvakuljettaja.

Helsingin kaupunki on luovuttanut väliaikaisesti kadunvarsien pysäköintipaikkoja Vuosaaren reitin molemmista päistä robottibussin päätepysäkeiksi, joilla robottibussi odottaa kutsuja. Vuosaaren terveysasemalla on bussin ajoakkujen latauspaikka.

Pilotti on osa EU:n Horisontti 2020 -puiteohjelman Ride2Rail-hankkeen toimintaa. Ajoneuvo on virolaisen Auve Techin valmistama ja pilottia operoi suomalainen Roboride.

Matkustajilla on mahdollisuus antaa kokeilusta palautetta, joko suoraan turvakuljettajille tai Tampereen yliopiston VERNE-tutkimusryhmän tekemän kyselyn kautta.

Lähtöjen sekä tilattujen kyytien toteutumista ei voida taata. Ajantasainen tieto kannattaa tarkistaa Reittioppaasta tai Roboride-sovelluksesta. Robottibussin liikennöinnin tarkistaminen ja bussin kutsuminen pysäkille toimii tämän linkin kautta.

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*