Kaupunkipyörät otetaan käyttöön Helsingin ja Espoon lisäksi Turussa. Pyöräverkostoa harkitaan monessa kunnassa. (Kuva: Espoon kaupunki)

Kaupunkipyöräily leviää. Helsingin, Espoon ja Turun lisäksi kaupunkipyörien hankinta on käynnissä Kuopiossa ja Oulussa hankintaa valmistellaan. Kaupunkilaisten yhteisiä polkupyöriä kokeillaan myös Tampereella, Imatralla, Kouvolassa ja Kotkassa.

Tampereella ja Imatralla on käynnissä niin sanottujen asemattomien kaupunkipyörien pilotti.

Asemattomat kaupunkipyörät tarkoittavat yhteisiä pyöriä, joita voidaan käyttää ilman erillisiä asemia. Liikennevirasto on antanut niiden käyttöönotosta kunnille uuden ohjeistuksen.

Asemattomat pyörät voidaan pysäköidä vapaisiin pyöräilytelineisiin tai niille voidaan varata digitaalisesti omia alueita kaupungeissa. Järjestelmä on edullisempi kuin perinteinen kaupunkipyörämalli, sillä se ei vaadi investointeja erillisiin telineisiin.

Asemattomilla pyörillä pienet kustannukset

Nyt kymmenet kunnat harkitsevat kaupunkipyörien käyttöönottoa. Asemattomuuden pienet kustannukset tekevät pyöräjärjestelmistä houkuttelevia myös pienille kunnille.

Liikenneviraston ohjeistus auttaa kuntia suunnittelemaan ja toteuttamaan asemattoman järjestelmän niin, etteivät kaupunkipyörät esimerkiksi kasaudu häiritsevästi.

– Kaupunkipyöräjärjestelmä voi onnistua vain, jos kunta itse panostaa samalla sekä pyöräliikenteen väylien että pysäköintiratkaisujen kehittämiseen, Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen sanoo verkoston tiedotteessa.

Tänään kaupunkipyöräilykausi käynnistyy Espoossa. Vappuna verkostoon liittyi Turku, kun 300 Föli-kaupunkipyörää päästettiin liikenteeseen.

Turussa 34 kiinteän ja 3 siirrettävän pyöräaseman verkosto ulottuu Kupittaalta keskusta-alueen yli Turun satamaan. Kaupunkipyöräjärjestelmästä halutaan pysyvä osa Turun liikkumisen palveluja. Talvella fillareihin vaihdetaan nastarenkaat.

Suomessa ei ole muita ympäri vuoden käytössä olevia kaupunkipyöräjärjestelmiä. Föli-pyörät saa käyttöönsä yli 30 päivän joukkoliikenteen kausikortilla.

Baana kasvaa

Pyöräilyreitit paranevat Helsingissä, kun Kalasatamassa suljettuna olleet pyöräilyn ja jalankulun väylät avataan vappuaattona 30. huhtikuuta.

Pyörä- ja kävelytiet ovat olleet suljettuna Kulosaaren sillalta keskustaan ja Pasilaan

Kalasataman keskuksen remontin ajan.

Itäväylän reunoille avattavat pyörtiet ovat osa kaupungin suunnittelemaa pikapyöräteiden verkkoa. Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava pikapyöräteiden eli baanojen verkko.

Polkupyöräreittien kartat löytyvät kaupungin nettisivuilta.

Kuntalehti
kuntalehti@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*