Tampereen punainen raitiovaunu koeponnistaa nyt kaupungin keskeiset kadut ja kulmat. (Havainnekuva Idis Design Oy ja Skyfox)

Tampereen Ratikan koeajot kaupungin keskusta-alueella jatkuvat sunnuntaina 15. marraskuuta. Tällöin raitiovaunu liikkuu ensimmäistä kertaa Hämeenkadulla ja Pirkankadulla aina Pyynikintorin päätepysäkille asti.

Hämeenkadulla ja Pirkankadulla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla. Koeajot aloitetaan sunnuntaina, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän.

– Nyt kun tulemme aivan ydinkeskustaan, on hyvä muistuttaa jälleen liikenneturvallisuudesta. Hämeenkadun ja Pirkankadun liikenneympäristö on raitiotien valmistuttua uudistunut. Kaduilla on sekä raitiotien ylityspaikkoja että suojateitä, joissa on eroja väistämisvelvollisuuksien osalta, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo toteaa.

Suojateillä, jotka sekä Hämeenkadulla että Pirkankadulla ovat pääosin valo-ohjattuja, Ratikka ja autoliikenne ovat väistämisvelvollisia. Raitiotien ylityspaikoilla, jotka monet sijaitsevat entisten suojateiden kohdilla, ei uudessa tilanteessa ole suojatien merkintöjä. Näillä ylityspaikoilla jalankulkija ja pyöräilijä ovat väistämisvelvollisia.

– Uusiin liikkumiskäytäntöihin kannattaa nyt tutustua ennen varsinaisen raitioliikenteen aloittamista. Tampereen Ratikan sivuilta löytyy paljon tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja liikenneturvallisuudesta, Uolamo vinkkaa.

Sunnuntain koeajot tehdään klo 10–14, muina päivinä koeajoja pyritään tekemään klo 9–15. Koeajot keskustassa jatkuvat 27. marraskuuta saakka. Testejä tehdään myös kahdella vaunulla yhtä aikaa. Sunnuntain koeajojen aikana keskustan bussiliikenne on osittain kiertoreiteillä ja Hämeenkadun bussipysäkit sen aikaa pois käytöstä.

Ratainfraa ja vaunuja testataan läpi talven

Hämeenkadun ja Pirkankadun ensimmäisissä koeajoissa testataan kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään jatkossa koko osuudella, kaikilla raitiotiekaduilla. Hämeenkadulla enimmäisnopeus on 20 kilometriä tunnissa ja Pirkankadulla 40 kilometriä tunnissa.

– Keskustassa suoritettavien yhden vaunun koeajojen lisäksi teemme koko varikko–Pyynikintori-välillä myös kahden vaunun koeajoja. Niissä tarkastelun kohteena ovat vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta. Kahden vaunun koeajoissa liikennettä joudutaan hetkellisesti pysäyttelemään liikenteenohjaajien toimesta. Myös myöhemmin talvella tehdään samanaikaisesti useamman vaunun koeajoja, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.

Arkisin koeajoja pyritään suorittamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, mutta siirtymäajot varikolta koeajoalueelle tehdään mahdollisesti myös ruuhka-aikoina. Varsinkin Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä vaunu on jo tuttu näky ja se liikkuu sujuvasti muun liikenteen kanssa. Koeajoja ja vaunutestejä jatketaan erilaisissa olosuhteissa läpi tulevan talvikauden.

– Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat tehtävien testien onnistumisesta. Muutokset ovat siis mahdollisia. Ratikan bongaajilta toivomme malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. Muistetaan pitää myös huolta tarvittavista turvaetäisyyksistä näin korona-aikana, Uolamo huomauttaa.

(Lähde: Tampereen raitiotie)

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Raitiotie pitäisi rakentaa heti toisen vaiheen jälkeen, tai miksei samanaikaisesti, Linnainmaalle saakka. Siten saataisiin pienehköllä rahalla nopeasti yksi suunta nopeasti toimimaan ja hyödyksi. Linnainmaa olisi selvä solmupiste, mitä Tays ei ole. Väli Tays – Linnainmaa on pääosin neitseellistä maastoa, mitä taas Härmalän suunta ei ole juuri lainkaan. Rakentaminen sinne on kallista ja hitaampaa.

    Ratikan kulkeminen Linnainmaalle saakka vähentäisi heti suunnan henkilöauton käyttöä, mitä en usko Tays-päätetepysäkin tekevän.