Hattulan Sattulassa autoliikenteeltä otettiin kaistan verran tilaa pois ja annettiin se pyöräilyn ja jalankulun käyttöön. (Kuva: Sattulan kyläyhdistys)

Vuoden 2018 parhaat pyöräilyteot palkittiin viikonloppuna GoExpo-messuilla Helsingissä. Vuoden pyöräilyteoiksi etsittiin uusia ja rohkeita tapoja edistää pyöräilyä. Valintakriteereitä olivat vaikuttavuus, hauskuus, kekseliäisyys ja julkisuus. Voittajia ovat Sattulan kylätie Hattulassa, Turun ympärivuotiset kaupunkipyörät ja Konecranesin yhteiskäyttöpyörät Hyvinkäällä.

Voittajat valittiin pyöräilevien ihmisten tekemien lukuisten ehdotusten joukosta. Kisan järjestivät Pyöräilykuntien verkosto ja Suomi Pyöräilee -hanke.

1.palkinto: Sattulan kylätie – maantien pyöräily-ystävällinen uusjako

Sattulan kylätie Hattulan kunnassa on täysin uusi pyöräilyä ja jalankulkua suosiva liikenneratkaisu, joka parantaa liikkumisen viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Maantien muuttaminen kylätieksi edustaa kokeilukulttuuria parhaimmillaan ja kokonaan uutta liikenneajattelua Suomessa.

Suomessa on tuhansia kilometrejä maanteitä, joiden olemattomilla pientareilla pyöräily on turvatonta ja epämiellyttävää. Uudenmaan ELY-keskus ja Sattulan kyläyhdistys ottivat mallia pyöräilyn mahtimaasta Hollannista ja ratkaisivat asian tehokkaasti. Autoliikenteeltä otettiin kaistan verran tilaa pois ja annettiin se pyöräilyn ja jalankulun käyttöön.

Sattulantiellä viime kesänä käyttöönotettu uusi kylätieratkaisu jakaa 6 metriä leveän maantien yhteen kaksikaistaiseen 3 metriä leveään ajokaistaan ja sen molemmin puolin pyöräilylle ja jalankululle varattuihin 1,5 m leveisiin päällystettyihin piennaralueisiin. Kylätien pituus on noin 2,5 kilometriä.

Nopeusrajoitus laskettiin koko matkalla 40 kilometriin tunnissa ja hidastetöyssyjä rakennettiin lisää. Tiellä on noin 400 käyttäjää vuorokaudessa. Kylätiekokeiluun ryhdyttiin Sattulan kyläyhdistys ry:n tekemän aloitteen perusteella.

– Ratkaisu toimii Sattulantien pienehköillä autoliikenteen määrillä erittäin hyvin. Kaikille käyttäjäryhmille on tilaa ja liikkumisen tunne tiellä on sekä turvallinen että miellyttävä, sanoo puheenjohtaja Reijo Lehtinen kyläyhdistyksestä.

Kaikkien yllätykseksi ratkaisu on toiminut hyvin myös talviaikaan, vaikka ajoratamerkinnät eivät ole näkyvissä. Erityisesti pyöräilijät käyttävät tietä runsaasti.  Aiemmin hyvin harvinainen ilmiö on muuttunut jokapäiväiseksi − polkupyöräilijöitä näkee Sattulantiellä nyt talvipäivinäkin.

2.palkinto: Turun ympärivuotinen kaupunkipyöräjärjestelmä Föli-fillarit

Föllärit rullaavat sujuvasti talvellakin! Turun suosittu Föli-fillarit-kaupunkipyöräjärjestelmä houkuttelee asukkaat pyöräliikenteeseen ympäri vuoden. Lisäksi järjestelmä kannustaa kaupunkia järjestämään talvikunnossapidon pyöräväylille sekä markkinoimaan pyöräilyä kaikkina vuodenaikoina.

-Tietysti järjestelmä on ympärivuotinen, miksi ei olisi? Jo nyt 23 % turkulaisista pyöräilee läpi talven ja määrä on kaupunkipyörien ja väylien paremman talvihoidon ansiosta varmasti kasvusuunnassa, sanoo hankepäällikkö Stella Aaltonen Turun kaupungilta.

Toukokuussa 2018 avatuilla Föli-fillareilla on tehty jo yli 210 000 matkaa. Föllärit on saumattomasti integroitu Turun seudun joukkoliikenne Fölin maksujärjestelmään ja Fölin kausikorttilaisten etuna on kaupunkipyörien maksuton käyttöoikeus. Kansan suusta tullut kekseliäs uudissana ”fölläri” korostaa palvelun roolia joukkoliikenteen osana.

– Suomen ensimmäinen ympärivuotinen kaupunkipyöräjärjestelmä on hieno uusi avaus, joka Turun kannustavan esimerkin myötä voidaan varmasti ottaa käyttöön muissakin kaupungeissa, sanoo Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Turun erityispiirre ovat myös paikkaa vaihtavat POP-UP -asemat sekä järjestelmän laajeneminen yksityisten tahojen toimesta. Tähän mennessä avattu kaksi yksityistä asemaa (Rolan Oy:n asema Turun ylioppilaskylässä ja Skanssin ostoskeskuksen asema). Lisää yksityisiä asemia on avautumassa lähitulevaisuudessa, sillä kiinnostuneita on paljon ja neuvottelut ovat käynnissä.

3.palkinto: Konecranesin yhteiskäyttöpyörät Hyvinkäällä

Konecranesin työntekijöilleen tarjoamat yhteiskäyttöpyörät Hyvinkään rautatieaseman ja työpaikan välisille matkoille ovat uusi ja rohkaiseva esimerkki julkinen-yksityinen -yhteistyöstä, jonka avulla on lisätty pyöräilyä osana arkipäivää ja parannettu työntekijöiden hyvinvointia.

– Työntekijät pääsevät kätevästi töihin ja ovat onnellisia, melko yksinkertaista! sanoo asiantuntija Sari Pietilä Konecranesista.

Konecranesin työntekijät saivat elokuussa 2018 käyttönsä yhteiskäyttöisiä polkupyöriä työmatkoillaan Hyvinkään rautatieasemalta Konecranes-tehdasalueelle. Pyörissä on älylukot, jotka toimivat puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Kyseessä on suljettu järjestelmä, joten pyörät tai pyöräasemat eivät näy sovelluksessa muille kuin Konecranesin työntekijöille. Marraskuussa pyöriin vaihdettiin nastarenkaat.

Järjestelmää kokeiltiin ensiksi kolmen kuukauden ajan. Kokeilun kustannuksista vastasivat Konecranes ja Hyvinkään kaupunki. Kokeilun päätyttyä Konecranes on ottanut pyörät pysyvään käyttöön ja vastaa yksin järjestelmän kustannuksista. Hyvinkään kaupunki mahdollistaa järjestelmän tarjoamalla rautatieasemalla luvan pyöräaseman sijoitukseen. Käytännön toteutuksen hoitaa Valpastin Oy.

(Lähde: Pyöräilykuntien verkosto ry.)

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*