Maketti oli pituudeltaan vajaa puolet todellisen vaunun pituudesta: 16,8 m. Itse raitiovaunu on pituudeltaan 37,3 m. Kaikki muut maketin mitat ovat todellisuutta vastaavia. (Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere Oy)

Tampereen Ratikan mallikappaletta, makettia, esiteltiin Tampere-talon Sorsapuistosalissa yleisölle vajaan viikon ajan. Tiistaina päättyneessä näyttelyssä vieraili kuuden päivän aikana yli 15 000 kävijää.

Tampereen Ratikka aloittaa liikennöinnin elokuussa 2021. Yleisölle tarjottiin mahdollisuus tutustua raitiovaunun aidon kokoiseen mallikappaleeseen, makettiin, ennakkoon kuuden päivän mittaisessa näyttelyssä.

Tapahtumassa pääsi tutustumaan ratikan yksityiskohtiin jopa ohjaamoa myöten ja sai tietoa ratikka-ajasta Tampereella. Näyttelyn suosio yllätti järjestäjät positiivisesti.

-Olemme halunneet kehittää Tampereen Ratikkaa yhdessä eri kuntalaisryhmien kanssa, jotta saamme katukuvaan aidosti tamperelaisen kulkuneuvon. On hienoa, että olemme voineet tarjota ihmisille jo nyt mahdollisuuden tutustua ratikan ominaisuuksiin aidossa koossa. Kiinnostus raitiotiehanketta kohtaan on ollut alusta asti huima, mutta maketti-näyttelyn huikea suosio ylitti kaikki odotuksemme, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoi.

Suurin osa makettimatkaajien palautteesta oli positiivista ja näyttelyssä kuultiin ilahtuneita kommentteja niin maketista kuin itse näyttelystäkin.

-Näyttely oli meille erinomainen tilaisuus kertoa ratikan toiminnallisuuksien lisäksi hankkeen etenemisestä. Ihmiset olivat todella kiinnostuneita ratikan vaikutuksista kaupunkiympäristöön ja vilpittömän innostuneita niin ratikan muotoilusta, väristä kuin koostakin, sanoi Tampereen kaupungin Raitiotien kehitysohjelman projektipäällikkö Antti Haukka.

-Paikalliset olivat erityisen ilahtuneita siitä, että Tampereelle saadaan niin moderni kulkuväline. Muutama ratikan vastustajakin kävi kertomassa muuttaneensa kantaansa, kun näkivät maketin.

Rakentavaa palautettakin näyttelyssä saatiin. Osaa harmitti esimerkiksi se, että oma suosikkiväri hävisi äänestyksessä punaiselle, osa kritisoi jalkatiloja ja osaa saattoi harmittaa oman pysäkin sijainti.

-Pidämme tärkeänä, että voimme jo tässä vaiheessa jakaa mahdollisimman paljon niin ratikan muotoiluun kuin liikennöintiin liittyvää tietoa yleisölle. Tampereen Ratikasta pyritään tekemään niin käyttäjäystävällinen kuin mahdollista, jotta lyhyet ja nopeat siirtymät kaupungin sisällä sujuvat mutkitta, Sirviö sanoi.

-Kuten joukkoliikennevälineissä yleensä, ratikan tilat optimoidaan kaikki käyttäjäryhmät huomioiden ja osa tekniikasta joudutaan piilottamaan mm. penkkien alle. Otamme kaiken saamamme palautteen kiitollisina vastaan, jotta Tampereelle saadaan Euroopan paras ratikka.

Yleisö pääsee seuraavan kerran ihailemaan makettia huhtikuussa Tampereen Pyynikillä, Rollikkahallilla. Rollikkahallin maketti-näyttelystä tiedotetaan myöhemmin lisää.

(Lähde: Tampereen Raitiotie Oy)

Tampereen ratikassa on ovet molemmin puolin vaunua. (Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere Oy)

 

Tampereen ratikan malli-makettiin tutustui kuuden päivän aikana 15 000 potentiaalista matkustajaa. (Kuva: Sari Mäkelä, Tampereen Raitiotie Oy)

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*