Haminan jättilipputanko nousi marraskuun alussa. Kuva Haminan kaupungin Youtube-kanavasta.

Haminan kaupunki haluaa varmistaa valtavan lippusalkonsa turvallisuuden, ennen kuin jättikokoista lippua aletaan nostaa salkoon. Kun turvallisuusselvitys yhä jatkuu, kaupunki on päättänyt perua maanantaille 3. joulukuuta suunnitellun lipunnoston.

– Lipputangon suunnitelleelta ja valmistaneelta toimittajalta on saatu lisädokumentteja tarkastusta varten, mutta ne eivät vielä osoita riittävää suunnitteluvarmuutta lujuuslaskelmien osalta, Hamina tiedotti keskiviikkona.

Koripallokentän kokoinen lippu oli tarkoitus alkuperäisen suunnitelman mukaan saada tankoon liehumaan jo toukokuussa, kun Suomen lippu täytti sata vuotta. Kun salon hankinta viivästyi, lipun salkonnnostoa siirrettiin joulukuun alkuun. Tarkoitus oli nostaa juhlavin menoin lippu ja sen jälkeen nauttia kaupungin kahvitarjoilusta ja UMOn konsertista reserviupseerikoulun maneesissa. Nyt lipun nosto lykkääntyy edelleen, mutta kahveista ja konsertista kaupunki pitää kiinni.

Aiemmin syksyllä lipputangon pystyttäminen viivästyi, kun kävi ilmi, että se oli valmistettu suomalaisista turvallisuustandardeista poiketen.

Hamina odottaa A-Insinöörien parhaillaan meneillään olevien rakennelaskelmien tuloksia, ja lisäksi Haminan rakennusvalvonta on päättänyt tarkastuttaa tangon toteutuksen laadun. Sen tekee rakennusvalvonnan toimeksiannosta Kiwa Inspecta.

Lipunnoston jatkoaikataulusta päätetään asiantuntijoiden lausuntojen perusteella.

Kaupunginjohtaja Hannu Muhonen myöntää, että lipputangon rakentaminen on ollut haasteellisempaa kuin alun perin otaksuttiin.

Hankkeen ongelmat ovat herättäneet myös irvailua. Kaupungin sosiaalisen median kanavissa on pohdittu, kääntyykö maineen hankkiminen huonon maineen hankkimiseksi.

– Toki on tullut myös negatiivista mainosta. Toisaalta negatiivisuus myy, ja omalla tavalla pitkässä juoksussa uskon, että tämä kääntyy kaupungin ja Lippumaailman kannalta myönteiseksi asiaksi, Muhonen sanoo.

Lipputanko on osa Haminan kaupungin Lippumaailma-hanketta, jonka johtoryhmää Muhonen vetää. Lippumaailmasta on kaavailtu lippukulttuuria esille tuovaa, kansainvälistä kiinnostusta herättävää, turistihoukutinta kaupunkiin.

Muhonen ymmärtää myös kaupunkilaisten tuohtumuksen. Kaupunkia on syytetty verorahojen heittämisestä hukkaan odotettua kalliimmaksi osoittautuneessa ja takkuilleessa hankkeessa.

– Tällaista on aina, kun uutta tehdään, Muhonen sanoo ja siteeraa Aaro Hellaakoskea ”Tietä käyden tien on vanki. / Vapaa on vain umpihanki.”

– Kun umpihankeen mennään, koko ajan tulee vastaan asioita, joita ei ole pystynyt ennakoimaan. On helppo mennä valmiita latuja, mutta en tiedä mitä sillä tarkistaan, jos aina tehdään kuten on tehty ennenkin.

Haminan suurlipputangon suunnitelman ja tarjouspyyntöasiakirjan, teknisen erittelyn, asemapiirroksen, rakennepiirroksen ja turvallisuusasiakirjan laativat A-Insinöörit Oy. Hankinta tehtiin ADS Finland Oy:n jättämän tarjouksen perusteella. Hankinnassa päädyttiin teräsrunkoisen 100-metrisen lipputangon hankintaan venäläiseltä toimijalta.

Hankkeen toteuttamista viivästytti budjetin paisuminen. Kesäkuussa Haminan kaupunginvaltuusto myönsi hankkeelle 580 000 euron lisämäärärahan.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

  1. Tarkastelkaa ko. lipputangon poikittaisvärahtelyä, mikä on tangon poikittaisvärähtelyn kriittinen tuulennopeus. Jos kriittinentuulennopeus on pienempi kuin ympäriston max. tuulennopeus niin silloin tämä kriittinen tuulennopeus saavutetaan joskus ja kun tuuli on sopiva, eli pysyy jonkin aikaa tässä niin tanko alkaa värähdellä ja väsyy, murtuu ja katkeaa. Siis tuulen suuntainen kuormitus ei ratkaise kaikkia ja lippu salossa voi parantaa asiaa poikittaisvärähtelyn suhteen, eli vaimentaa poikittaisvärähtely. Suurimman osan ajasta kuitenkin tanko on ilman lippua.
    Näitä pitliä pienihalkaisijaisia savupiippuja, joissa ei ole huomioitu tätä poikittaisvärähtelyä oikein on jouduttu kaatamaan ja tekemään uudelleen. Poikittaisvärähtely voidaan kyllä kumota teknisin ratkaisuin kun se huomioidaan.