Seinäjoen kaupunkiliikenteen bussit kulkevat jätteistä ja tähteistä valmistetulla polttoaineella. (Kuva: Härmän Liikenne)

Seinäjoen kaupungin paikallisliikenteessä on korvattu perinteinen fossiilinen diesel 100 prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella. Nesteen jätteistä ja tähteistä valmistama uusiutuva Neste MY diesel pienentää merkittävästi paikallisliikennettä hoitavan Härmän Liikenteen hiilijalanjälkeä.

-Seinäjoen tavoitteena on aina ollut toteuttaa asukkaidensa unelmat ja olla paras mahdollinen kaupunki. Haluamme olla edelläkävijä myös hiilineutraalin asumisen kaupunkina. Neste MY:n käyttöönotto on merkittävä edistysaskel kohti vähäpäästöisempää Seinäjokea, ja keventää jokaisen seinäjokisen hiilijalanjälkeä noin 70 kiloa, Seinäjoen kaupungin kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki sanoo.

Aavistuksen kalliimpaa

Vaikka hiilijalanjälki uudella polttoaineella onkin pienempi, niin hinta on vastaavasti suurempi. Hintaeroa perinteisen dieselin hintaan on viisi senttiä litralta. Seinäjoen kilpailuttaessa paikallisliikennettä yhtenä ehtona hankinnassa oli polttoaineen ympäristöystävällisyys.

-Tässä ensimmäisen kuukauden aikana meillekin on paljastunut positiivinen yllätys, sillä polttoaineen kulutus on pudonnut ensimmäisen kuukauden aikana. Lisäksi olemme huomanneet, että linja-autojen moottorit toimivat uusiutuvan dieselin käytöllä huomattavasti puhtaammin. Päästölaitteita ja moottorien sisäosia ei tarvitse huoltaa yhtä tiheään kuin aikaisemmin, Härmän Liikenteen toimitusjohtaja Sami Heinimäki toteaa.

Härmän Liikenne on muuttamassa vuoden 2019 aikana koko kuljetuskaluston uusiutuvalla dieselillä käyväksi.

-Dieseliä on pidetty pitkään jo vähän menneiden aikojen polttoaineena, mutta kun sitä ryhdytään valmistamaan biojätteestä, niin se onkin yksi ympäristöystävällisimmistä polttoaineista. Korvaamme nyt yhteensä noin miljoona litraa perinteistä fossiilista dieseliä 100 prosenttia uusiutuvalla polttoaineella. Tämän avulla saavutettu kasvihuonekaasupäästövähennys vastaa yli 850 henkilöauton poistamista tieliikenteestä vuodeksi. Seinäjoen kaupunkiliikenteen osuus tuosta on hieman alle puolet, Heinimäki kertoo.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *