Suomen väyläverkolla voi yhä useammin tulla vastaan superrekka. (Kuva: Oulun Autokuljetus Oy)

Suomen väyläverkostolla liikkuu Trafin poikkeusluvilla yhä enemmän superrekkoja, joiden kokonaispaino on tuntuvasti totuttua suurempi. Oulun Autokuljetus Oy sai äskettäin luvan liikennöidä 88 tonnin Green Double -ajoneuvoyhdistelmillä. Ensimmäiset lastit kuljetettiin maanantaina.

Superrekkojen sallimisella tavoitellaan säästöjä kuljetuskustannuksissa ja vähennyksiä liikenteen kasvihuonekaasupäästöihin. Kunnat ovat olleet huolissaan ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassojen noususta varsinkin, kun kuntien väyläverkon kantavuutta ei selvitetty riittävästi ennalta.

Oulun Autokuljetus Oy:n toimitusjohtaja Jaana Kokon mukaan uudet yhdistelmät vähentävät polttoaineen kulutusta suhteutettuna kuorman kokoon. Myös tiellä liikkuvan kaluston määrä vähenee, sillä Green Doublen kantavuus on yli 50 prosenttia suurempi kuin perinteisillä yhdistelmillä.

Green Double -yhdistelmissä sekä aktiiviseen että passiiviseen turvallisuuteen on panostettu erityisen paljon. Kuljettajan näkökentän kuolleita kulmia valvotaan videokameroin, ja maanteillä etenemistä seuraavat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja kaistanvaihtovaroitin. Ohjattavuutta parantavat kääntyvät taka-akselit ja optimoidut akselivälit. Jaana Kokko kertoo, että testeissä Green Double -yhdistelmät ovat osoittautuneet yhtä ketteriksi ja hallittaviksi kuin perinteiset ajoneuvoyhdistelmät.

OAK:n Green Double HCT-yhdistelmä (High Capacity Transport) koostuu Scanian R730 -puoliperävaununvetäjästä ja kahdesta NTM:n valmistamasta FRC-luokitellusta välitasoilla ja sivuovilla varustetusta puoliperävaunusta, jotka on kytketty yhteen paripyörä-dollylla. Pituutta yhdistelmällä on 32 metriä ja sen kokonaispaino on 88 tonnia.

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *