Hallitus haluaa vähentää korjausvelkaa ja säästää joukkoliikenteestä. (Kuva: Ville Miettinen)

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 2 932 miljoonan euron määrärahoja vuodelle 2016.

Liikenneverkolle ehdotetaan 1 708,3 milj. euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 47,9 milj. euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 207,7 milj. euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 529,3 milj. euroa, hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 394,7 milj. euroa ja tutkimukseen 44,4 milj. euroa.

Korjausvelkaa vähennetään

Hallitusohjelman mukaan kärkihankkeisiin ja korjausvelan vähentämiseen panostetaan kertaluonteisesti 1,6 miljardia euroa vuoden 2018 loppuun mennessä.

Korjausvelan kasvun pysäyttämiseen ja sen hallittuun vähentämiseen on käytettävissä rahoitusta vuosina 2016-2018 yhteensä 600 milj. euroa, josta 100 milj. euroa vuonna 2016.

– Kasvupanostus tulisi kohdentaa siten, että sillä voidaan korjausvelan lisäksi tehdä rakenteellisia uudistuksia, jotka estävät jatkossa korjausvelan kasvun sekä mahdollistavat uusia innovatiivisia toimintatapoja, LVM näkee.

Korjausvelkarahoitusta kohdennetaan myös digitaalisuuden ja automaation edistämiseen korjausvelan hallinnan kehittämiseksi ja siten uuden korjausvelan synnyn ehkäisemiseksi. Korjauskohteiden ja toimenpiteiden valinta tehdään asiantuntijavirastossa poliittisesti päätettyjen kriteereiden mukaisesti.

Joukkoliikenteeseen säästöjä

LVM on kohdentanut hallitusohjelman linjaaman 15 miljoonan euron säästön joukkoliikenteestä pääosin junaliikenteen ostoihin.

LVM ja VR-Yhtymä tiedottivat junaliikenteen supistamissuunnitelmista pari viikkoa sitten. Jos suunnitelmat toteutuvat, junaliikenne mm. Länsi-Uudellemaalle ja Pohjois-Karjalassa vähenee merkittävästi.

Suunnitelma on kerännyt runsaasti kritiikkiä kunnissa ja maakunnissa. Junaliikenteen supistamisen nähdään nakertavan paitsi ympäristöystävällisiä tavoitteita myös elinvoimaa.

Hallitus varaa meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen eli ns. miehistötukeen varataan 100,4 miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 14 milj. euroa johtuen merimieseläkejärjestelmän uudistamisesta.

Saariston yhteysliikennepalvelujen ostoihin ja kehittämiseen varataan 12,5 milj. euroa ja yhteysalusliikennepalvelujen ostosopimuksiin 5,3 milj. euroa.

Helsingin ratapihan
toiminnallisuutta parannetaan

Vuonna 2016 käynnistetään uutena kehittämishankkeena Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen. Hankkeen tavoitteena on vähentää lähi- ja kaukojunien häiriöitä Helsingin alueella ja muualla Suomessa sekä lisätä ratapihan kapasiteettia. Hankkeen kustannusarvio on 60 milj. euroa, josta vuodelle 2016 osoitetaan määrärahaa 12 milj. euroa.

Aiempina vuosina päätettyihin, keskeneräisiin väylähankkeisiin varataan 389,4 milj. euroa. Lisäksi jo valmistuneiden elinkaarirahoitushankkeiden palvelumaksuihin varataan 103,6 milj. euroa.

Valtio osallistuu ensi vuonna länsimetron ensimmäisen osan Ruoholahti–Matinkylä rakentamiseen 20,4 miljoonalla eurolla.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *