Helsingin Hakaniemen kautta kulkee runsaasti raskasta liikennettä kohti satamaa. (Kuva: Ville Miettinen)

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, kok., esittää tiemaksuja ulkomaiselle raskaalle liikenteelle. Tällä tavoin Suomen teitä käyttävät ulkomaiset liikkujat osallistuisivat tiestön kunnossapitoon.

– Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee runsaasti ulkomaista raskasta liikennettä. Ulkomainen raskas liikenne ei kuitenkaan millään lailla osallistu suomalaisen tiestön kunnossapitoon, vaan käyttää teitämme vastikkeetta. Suomi on yksi harvoista EU-maista, jossa ei ole käytössä tiemaksuja missään muodossa, Risikko sanoi kuljetusalan toimijoiden Ison ratin takana -tapahtumassa Jurvassa tiistaina.

Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja valtiovarainministeriön kanssa selvittänyt keinoja kompensoida mahdolliset tiemaksut kotimaisille yrittäjille.

– Olennaista on se, että ulkomaiset liikenteenharjoittajat maksavat jatkossa tieverkon käytöstä ilman, että kotimaisen kaluston kustannukset nousevat. EU-säännösten takia Suomi ei kuitenkaan voi asettaa pelkästään ulkomaista kuorma-autoliikennettä koskevia veroja tai maksuja. Tästä syystä tiemaksujen käyttöönotto edellyttää maksujen kompensoimista kotimaisille kuljetusyrityksille verovähennyksin, sanoo Risikko.

Kompensaatiomallia kehitetään parhaillaan liikenne- ja viestintäministeriössä.

– Tavoitteena on löytää ratkaisu, joka ei ole syrjivä ja palvelee tasapuolisesti elinkeinoelämän tarpeita sekä on kansantaloudellisesti perusteltu, toteaa Risikko.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *