Raitiovaunuliikenteen on määrä alkaa Tampereella viimeistään 2019. (Kuva: Tampereen kaupunki /IDIS DEsign Oy)

Tampereen kaupunginhallitus päätti maanantaina 2. maaliskuuta, että raitiotien vaunutoimituksen jatkoneuvotteluissa on mukana 11 tarjoajaa.

Jatkoon valikoituivat Tangshan Railway Vehicle Co., Bombardier Transportation Sweden, Alstom Transport, Vossloh España, Stadler Pankow, Solaris Bus & Coach, Siemens, Skoda Transportation, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, Pesa Bydgoszcz ja Transtech.

Tampere julkaisi hankintailmoituksen tammikuussa. Osallistumishakemuksia tuli 12 kappaletta. Jatkossa mukana oleville 11 tarjoajalle lähetetään alustava tarjouspyyntö maaliskuussa. Lopullinen valinta vaunutoimittajasta tehdään ensi syksynä.

Kaupunginhallitus vahvisti myös vaunujen valintakriteerejä. Kalustolle päätettiin asettaa vähimmäisvaatimukseksi ns. kiertyvää telirakennetta ja akselillista pyöräkertaa. Teli vähentää muun muassa kulumista, melua ja rakenteiden rasitusta. Jäykkä akseli pitää pyörät aina yhdensuuntaisina keskenään ja kohtisuorassa kiskoa vasten. Näiden ratkaisujen myötä saavutetaan alhaisemmat elinkaarikustannukset ja hyvä matkustusmukavuus.

Raitiotie suunnitellaan ja rakennetaan vaiheittain yhteysväleille Hervanta–keskusta, keskusta–Tays ja keskusta–Lentävänniemi. Rakentaminen voisi alkaa vuosina 2016–2017 ja ensimmäisen vaiheen liikennöinti 2018–2019. Varsinainen rakentamispäätös tulee valtuuston käsittelyyn vuonna 2016.

Raitiovaunutoimittaja osallistuu raitiotiejärjestelmän suunnitteluun vuosien 2015–2016 aikana.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *