Vantaan kaupunki mielii raitionvaunulinjaa Mellunkylästä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Vantaa kaavailee raitiovaunulinjaa Helsingin Mellunmäestä Tikkurilan kautta lentokentälle. MAL2019 suunnitelmaluonnoksen mukaan linja toteutetaan 2020-luvulla siten, että valtio sitoutuu omalta osaltaan hankkeen suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin. Kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina lausunnon MAL2019 suunnitelmaluonnoksesta ja sen vaikutusten arviointiselostuksesta.

Suunnitelmaluonnoksessa Kehäradan Lapinkylän asema ei ole mukana ennen vuotta 2030 toteutuvissa hankkeissa. Suunnitelma kehottaa kehittämään maankäyttöä raideliikenneratkaisu mahdollistaen ilman taetta uudesta asemasta.

Vantaan kaavoitusohjelmaan on esitetty alueita, joiden on tarkoitus tukeutua tulevaisuudessa Lapinkylän asemaan. Vantaa ei kuitenkaan voi asemakaavoittaa Lapinkylän aseman ympäristöä Kivistön keskustan kaavarunkoluonnoksen periaatteilla, ellei asemasta ole varmuutta.

Lahdenväylän parantamiseen tulee lukea Lahdenväylän vaihtopysäkit ja Kyytitien melunsuojaus jo voimassa olevan sopimuksen ehdoilla ja hyväksytyn tiesuunnitelman mukaisena.  Vantaan kaupunki esittää myös, että Itäisen Valkoisenlähteentien liittymä valtatie neloselle luetaan tähän hankekokonaisuuteen. Samoin Kehäradan Ruskeasannan aseman toteutusvastuu on tehtyjen sopimusten mukaan valtion vastuulla.

Vantaan katsoo, että valtion tulee lisätä rahoitusosuuttaan kestävien liikkumismuotojen investointeihin, mutta myös käyttökuluihin. Vantaa mahdollistaa omilla toimenpiteillään valtion valtakunnallisten hankkeiden toteuttamisedellytyksiä. Näistä keskeisin on varautuminen Lentoradan toteuttamiseen.

MAL 2019 on ensimmäinen Helsingin seudun yhteinen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma, joka onnistuneesti sovittaa yhteen näitä kolmea voimakkaasti kasvavan seudun keskeistä teemaa. Ajankohtaisena teemana on nostaa kasvihuonekaasujen päästövähennyksen seudullinen tavoite kansainvälisten sitoumusten ja kansallisten tavoitteiden tasolle. Vantaa haluaa olla hiilineutraali 2030, jolloin liikenteen osalta tarvitaan vähintään nyt esitetty päästövähenemä, 50 prosenttia vuodesta 2005 vuoteen 2030.

(Lähde: Vantaan kaupunki)

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*