Gutleutmattenissa kokeillaan puukerrostalorakentamista. (Kuva: Eira Rosberg)

Lahti on ollut esittelemässä omia kiertotalouden savutuksiaan Saksassa maailman kestävien kaupunkien verkoston kongressissa. Lahti esitteli erityisesti omaa älykkäiden liikkumisratkaisujen CitiCAP-projektiaan. Siinä testataan asukkaiden henkilökohtaista liikkumisen päästökauppaa, rakennetaan uusi malli kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelmaan, luodaan kevyt tietoalusta liikkumisen tiedolle sekä rakennetaan älykäs pyörätie.

Samalla matkalla Lahden edustajat tutustuivat Freiburgin ja Baselin uusiin kaupunkisuunnittelukohteisiin. Tutustumiskohteissa esimerkiksi rajoitetaan autopaikkojen sekä asuinneliöiden määrää.

Yhdelle hengelle enintään 40 neliötä

Basel on muuttanut entisen ratapiha-alueen asuinalueeksi, jossa on otettu kestävyyden vaatimuksia esimerkillisesti huomioon. Erlenmatt-Ost -kaupunginosa saa energiansa pohjavedestä lämpöpumppujen avulla. Energiaa varastoidaan ja säädellään suurten lämminvesitankkien avulla. Kortteleissa on yhteiskäyttösähköautoja, joiden akkuja käytetään energianvarastoina silloin, kun energiasta on ylitarjontaa.

Asuinalueella seurataan sekä taloudellista että sosiaalista kestävyyttä useita indikaattoreilla. Yksi taloudellisen kestävyyden kriteeri on asuntojen muunneltavuus. Lisäksi asuntojen maksimineliömääräksi yhdelle hengelle on määritelty 40 neliötä. Kriteerien noudattamista on edellytetty rakennuttajilta ja toimenpiteitä myös seurataan.

Puolet sosiaalisia asuntoja

Freiburgissa kaupunki voi asettaa asuinaluekohtaisia vaatimuksia yksityisille rakennuttajille. Gutleutmattenin rakenteilla olevassa kaupunginosassa sosiaalisten asuntojen osuuden on oltava 50 prosenttia koko asuntotuotannosta.

Kustannukset ovat täysin rakennuttajan vastuulla, eli käytännössä kustannukset siirtyvät vapailla markkinoilla olevien asuntojen hintoihin.

Gutleutmattenissa talot ovat energiatehokkaita ja noin puolet alueen tarvitsemasta energiasta saadaan kattojen aurinkopaneeleista sekä lämpöpumpuista. Energiajärjestelmää ohjaa Linux-pohjainen tietokone, joka seuraa ja priorisoi energiankäyttöä siten, että mahdollisimman vähän energiaa virtaa ulos alueen verkosta ja mahdollisimman vähän ostetaan sisään.

Autot Gutleutmattenissa ohjataan parkkihalleihin talojen alle, kuten Baselin kohteessakin. Autopaikkojen määrää on kaupunginosassa rajoitettu.

– Konkreettiset esimerkit ovat hyviä tuliaisia tällaisista konferensseista. On hyvä nähdä paikan päällä, mitkä asiat nousevat ilmastonmuutoksen torjunnassa ja kiertotaloudessa esiin muissa maissa, sanoo Lahden kestävän kehityksen koordinaattori Eira Rosberg.

Eero Karisto
eero.karisto@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*