Sodankylän lentoaseman alueesta halutaan luoda ainutlaatuinen arktinen testausympäristö palvelemaan kansainvälistä tutkimusta ja tuotekehittelyä. (Kuva: Sodankylän kunta)

Sodankylän kunnan omistama lentokentän alue on palvellut lentoliikenteen osalta viime vuosina lähinnä pelastushelikopteri Aslakin tukikohtana ja puolustusvoimien satunnaisia tarpeita. Nyt kenttäalueesta halutaan luoda moderni arktinen kehittämisympäristö, jossa toimii useita kansainvälisiä yrityksiä ja yhteisöjä.

Mikään täysin uusi ilmiö arktinen testaus ei Sodankylän korkeudella ole. Testaustoiminnan luottamuksellisuus tosin pitää toimijoiden suut supussa, eikä alueella jo toimivasta kansainvälisestä yrityksestä nimellä puhuta.

-Alueella on jo aiemmin toiminut yksi kansainvälinen teollinen toimija, jolle rakennetaan nyt uutta testausaluetta kentän toiselle puolelle. Vanha alue vapautuu uuteen käyttöön ja sinne luomme uutta arktista kehittämisympäristöä, projektipäällikkö Heikki Heinonen Sodankylän kunnasta kertoo.

Autoja ja renkaita on Lapissa testattu jo pitkään, mutta Sodankylä ei kilpaile suurten rengastestipaikkojen kanssa.

-Emme kilpaile isoista rengastestauksista, vaan olemme rakentamassa arktisten alueen testaus- ja tutkimusympäristöä. Tämä on pieni ja ketterä testausympäristö, jonne toimijoiden on helppo tulla, Heinonen jatkaa.

Ilmatieteen laitos yhteistyökumppanina

EU:n rahoittamassa DATES-kehittämishankkeessa erittäin tärkeä yhteistyökumppani on Ilmatieteen laitos. Ilmatieteen laitoksen ainutlaatuisessa Sod5G-testausympäristössä yhdistyvät 5G-verkko, älykkäät tiesääpalvelut ja talvitestaus.

-Kyseessä on monipuolinen kombinaatio, jollaista ei löydy mistään muualta. Tavoitteena on ajoneuvotiedon hyödyntäminen sääpalveluina suoraan ajoneuvoihin tarjottuna, sanoo Ilmatieteen laitoksen arktisen tutkimuksen yksikön vanhempi tutkija Timo Sukuvaara.

Lentokentän testiradalla on tarkoitus testata älykkäitä tiesääpalveluja muun muassa autojen itsensä keräämästä tiedosta. Lentokentän alueella tutkitaan lisäksi, onko satelliittien keräämää tietoa mahdollista tulevaisuudessa käyttää esimerkiksi routavaurioiden paikantamiseen.

 

Anna Tienvieri
anna.keskinen@hel.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*