Kunnat työllistävät valtiota enemmän maarakentajia etenkin maakuntien kasvukeskuksissa.

Rakennusteollisuus RT:n valtakunnallisessa suhdannebarometrissä ennakoidaan infra- eli maa- ja vesirakentamisen lisääntyvän hieman seuraavan puolen vuoden aikana, mutta epävarmuus on suurta. Osa kasvuodotuksista selittyy perinteisestä urakoiden lisääntymisestä ennen talvea.

Isot valtakunnalliset liikenneväyläprojektit ovat pitäneet työkantaa yllä, mutta niiden päättyminen jättää tuotantokapasiteettia vapaaksi. Uusia suuria liikenneinvestointeja ei ole näköpiirissä, joskin odotusarvoa on hallitusohjelman 600 milj. euron panostuksesta teiden ja ratojen korjausvelan vähentämiseksi seuraavina kolmena vuotena.

– Myös mahdolliset valtakunnallisten kärkihankkeiden ulkopuoliset hankkeet sekä hallitusohjelman lupaukset biotalouden panostuksista herättävät toivoa lisärahoituksesta rappeutuvalle alemmalle tieverkolle. Kunnat ja kaupungit työllistävät valtiota enemmän paikallisia infrayrityksiä etenkin maakuntien kasvukeskuksissa. Infrarakentamisen kustannustaso on nyt todella edullinen, minkä vuoksi kannattaa laittaa väylät kuntoon, kertoo Infra Pohjois-Savon toiminnanjohtaja Pekka Lyytikäinen.

Hänen mukaansa Suomen infrarakentaminen painottuu vahvasti Uudellemaalle.

– Syys-elokuun taitteen infrabarometrin mukaan alan tämän vuoden liikevaihdosta 40 prosenttia koostuu Uudeltamaalta. Esimerkiksi Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan osuus on yhteensä vajaa kymmenen prosenttia. Barometrikyselyyn vastanneiden yritysten tuotantokapasiteetin käyttöaste oli kohtalainen 85 prosenttia, mutta kilpailu on kireää ja urakkahintataso on vajonnut alas, Lyytikäinen sanoo.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *