Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Orpe Kuljetus Oy:lle poikkeusluvan suuren hyötykuorman kokeiluyhdistelmälle, jonka pituus on 31 metriä ja kokonaispaino on tutkimuksen alkuvaiheessa enimmillään 88 tonnia ja myöhemmin 94 tonnia.

Yhdistelmä kuljettaa puutavaraa pääteitä pitkin UPM:n tehtaille reitillä Kotka – Kuusankoski – Savonlinna – Lappeenranta – Ristiina – Kuusankoski. Nyt myönnetty poikkeuslupa on ensimmäinen kokonaismassaltaan yli 76 tonnia painavalle puutavarayhdistelmälle.
Kokeiluyhdistelmä on vajaa kuusi metriä pidempi kuin nykyisin liikenteessä olevat suurimmat yhdistelmät ja se pystyy kuljettamaan kerralla neljä tukkinippua. Yhdistelmässä on vetoauto mukaan lukien 12 akselia, joiden päälle kuorman paino jakautuu. Lupaprosessin aikana on varmistettu, että poikkeuslupaehdoissa hyväksytyillä tieosuuksilla sekä tiet että sillat soveltuvat testaukseen. Testauksen aikana tutkitaan myös eri tekijöiden vaikutusta tiestöön.
– Nyt aloitettava suuren hyötykuorman puutavarayhdistelmän testaus mahdollistaa puutavaran kokonaislogistiikan kehittämisen niin, että valtateillä kulkevien ajoneuvojen määrä sekä tyhjänä ajo vähenisivät, sanoo kehitysasiantuntija Janne Kukkura UPM:n puunhankinnasta ja metsätaloudesta.
Yhdistelmän testaus on osa Metsäteollisuus ry:n ja Metsäteho Oy:n koordinoimaa hanketta. Hankeen tavoitteena on kehittää normaaliin päätieliikenteeseen sopiva, turvallinen ja tehokas puutavarayhdistelmä, jolla saavutetaan edullisempi polttoaineen käyttö ja pienemmät päästöt kuin nykykalustoa käytettäessä.
Viisivuotisen hankkeen aikana selvitetään muun muassa liikenneturvallisuutta, kuljetustehokkuutta, toimintatapaa sekä tierakenteen ja kaluston teknisten ominaisuuksien optimointia yhdistelmän ominaisuuksien lisäksi. Hankkeessa ovat mukana Metsätehon ja Oulun yliopiston johtavat asiantuntijat, raskaan kaluston valmistajia sekä Orpe Kuljetuksen ja UPM:n henkilöstöä.
Paavo Taipale

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.