Asuntokaavoitusta lisätään nykyisestä MAL-sopimuksen tavoitetasosta 25 prosenttia. Länsimetroa jatketaan Kivenlahteen, Malmin lentokenttä ajetaan alas.

Valtion ja Helsingin seudun kuntien edustajat ovat päässeet
sopimukseen tavoitteesta vauhdittaa kaavoitusta ja lisätä
tonttitarjontaa Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden sekä Pisararadan
rahoituksen edellytyksenä.

 

Sopimuksen myötä asuntokaavoitusta
lisätään vuosina 2016–2019 noin 25 prosenttia verrattuna voimassa olevaan
maankäyttöä, asumista ja liikennettä (MAL) koskevan aiesopimuksen
tavoitetasoon.

 

Asunnot tulee kaavoittaa
joukkoliikenteen kannalta hyvin saavutettaville alueille ja erityisesti
nykyisen ja toteutumassa olevan rataliikenteen varrelle. Jos kaavoitukset
toteutuvat, valtio osallistuu ratahankkeiden rakentamiseen.

 

Sopimuksen myötä valtio sitoutuu muun
muassa maksamaan kolmasosan Länsimetron jatkamisesta Kivenlahteen.

 

Lisäksi sopimus merkitsee muun muassa,
että valtio ajaa alas lentokenttätoimintansa Malmin lentokentällä vuosina 2016-2020
ja kenttäalue palautuu Helsingin kaupungin käyttöön.

 

Neuvottelutulos esiteltiin 25. elokuuta
seudun kuntajohtajille. Tavoitteena on, että kunnat päättävät sopimukseen
osallistumisesta virallisesti syyskuun loppuun mennessä, jonka jälkeen siitä
tehdään valtioneuvoston periaatepäätös.

 

– Valtio tulee isoilla panostuksilla
seudun kuntia vastaan liikenteen ja asuntotuotannon pullonkaulojen
purkamiseksi. Teimme nyt uudenlaista yhdyskuntapolitiikkaa ja yhteistyötä.
Tulos on lupaava ja hyödyksi koko Suomen taloudelle, valtiovarainministeri
Antti Rinne, sd., kommentoi sopimusta.

 

Valtion ja Helsingin seudun kuntien välinen sopimus suurten
infrahankkeiden tukemiseksi ja asumisen edistämiseksi, neuvottelutulos (pdf)

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.