Esitys yhteistyöstä viedään poliittiseen päätöksentekoon kevään aikana.

 

Vaasan ja Uumajan satamien kehittämistä pohtinut työryhmä esittää kaupungeille yhteistä satamayhtiötä, jonka pääpaikka olisi Uumaja ja jonka omistajuussuhde jakautuisi tasan kaupunkien kesken.

 

Vaasan kaupungin on lainsäädännön muutoksen jälkeen yhtiöitettävä satamatoimintansa 1.1.2015 mennessä.

 

– Uumaja oli itsestään selvä yhteistyökumppani, koska kaupungit ylläpitävät jo nyt yhteisesti Merenkurkun liikennettä yhteisomistuksessa olevalla varustamoyhtiö Wasaline Oy:lla, Vaasan kaupungin tiedotteessa todetaan.

 

– Vaasan ja Uumajan satamat täydentävät toisiaan, sillä Uumaja on perinteinen puunjalostustuotteiden vientisatama, kun Vaasa puolestaan on energiatuotannossa sekä liikenteessä käytettävien kiinteiden ja nestemäisten polttoaineiden tuontisatama.

 

Vaasan ja Uumajan satamat ovat strategisesti tärkeitä linkkejä Norjan Atlantinrannikolla sijaitsevan Mo i Ranan sekä Pietarin välisessä kuljetuskäytävässä.

 

Molemmat satamat sijaitsevat rikkidirektiivialueen ulkopuolella, ja sen johdosta niiden merkitys tulee kasvamaan voimakkaasti vuoden 2015 alusta.

 

Jos satamayhteistyö toteutuu, sen odotetaan kasvattavan kilpailukykyä, kun Itämeren satamien markkinatilanne muuttuu merkittävästi EU:n ohjatessa ympäristövaatimuksillaan liikennettä pois maanteiltä rautatie- ja aluskuljetuksiin.

 

Vaasan sataman liikevaihto vuonna 2013 oli 3,1 miljoonaa euroa ja tavaraliikenteen määrä 1,5 miljoonaa tonnia. Uumajan luvut olivat 5,6 milj. euroa ja 2,2 milj. tonnia.

 

Esitys yhteisestä satamayhtiöstä viedään poliittiseen käsittelyyn ja päätöksentekoa varten yhtaikaa molemmissa kaupungeissa kevään aikana.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.