Kilpailua syntyi, alihintaisia tarjouksia ei tehty.

Paikallis- ja seutuliikenteen ensimmäinen kilpailutuskierros oli onnistunut, arvioi Paikallisliikenneliiton toiminnanjohtaja
Pekka Aalto.
 
– Joissakin kaupungeissa olisi saanut toki olla enemmän tarjoajia, Aalto sanoo.
 
Yritykset eivät Aallon mukaan myöskään pyrkineet kaappaamaan
markkinoita itselleen tappiollisilla tarjouksilla. Esimerkiksi alan
tulokkaan Onnibusin tarjoukset olivat Aallon mielestä järkevällä
tasolla.
 
– Nähdäkseni tappiollisia tarjouksia ei tehty missään. Jyväskylässä
voittanut Onnibusin tarjous oli vain viitisen prosenttia halvempi kuin
kilpailjan, Koiviston Auton.
 
Onnibus häipyi paikallisliikenteen markkinoilta pikaisesti. Se myi
kilpailutuksessa voittamansa Jyväskylän ja Tampereen paikallisliikenteet
maaliskuun alussa Koiviston Autolle.
 
– Todennäköisesti Onnibusin rahoittajat totesivat, että resurssit
eivät riitä sekä kaupunkiliikenteeseen että kohta avautuvaan
pikavuoroliikenteen kilpailuun. Kaupunkiliikenne on suhteellisen kovasti
kilpailtua, joten he varmaan näkevät paremmat mahdollisuudet
kaukoliikenteessä, Aalto pohtii.
 
Paikallisliikenneliitto edustaa paikallis- ja seutuliikenteen järjestäjiä. Liiton jäseniä ovat joukkoliikennettä
tilaavat suuret ja keskisuuret kaupungit sekä kaupunkiseudut.
 
Joukkoliikenteen kilpailutus perustuu EU:n palvelusopimusasetukseen (PSA) ja sitä täydentävään joukkoliikennelakiin. Vuonna 2009 voimaan astuneissa säädöksissä on siirtymäaika. Valtaosa vanhan lain mukaisista 
liikennöintisopimuksista lakkaa kesäkuun lopussa.
 
HSL-alue sekä Tampereen ja Turun seutujen joukkoliikenne on ollut
kilpailutettuna jo pitkään, joten niitä eivät ensi kesän muutokset
koske.

Jorma Ylönen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.