Hyllie, entinen eteläisen Malmön uinuva joutomaa, on kokenut uuden tulemisen. Pari vuotta sitten valmistunut uusi asema- ja areenakompleksi on tehnyt Hylliestä houkuttelevan sekä Kööpenhaminasta että Malmöstä käsin.

 

Vuodet 1970 – 2000 olivat alueella vaikeita. Kockumsin romahtanut telakkateollisuus pudotti Malmön kaupunkiseudun väkilukua kymmenillä tuhansilla. Viime vuosina väestö on kasvanut lähes 10 000 asukkaalla vuosittain.

Juutinrauman silta (Öresundsbron) on luonnollisesti ollut keskeinen tekijä. Yli kaksi miljoonaa asukasta voi saavuttaa Malmön 45 minuutissa. Kuusisataa metriä asemalta on kriittinen raja, jonka jälkeen yksityisauto alkaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Viime vuosien kehitysponnistelut ovat kulminoituneet Citytunnelin ja Hyllien asemanseudun ympärille. Viimeistään Loreen ja kevään 2013 Euroviisut tekivät Malmön Areenan myötä Hyllien keskustan tunnetuksi. Gert Wingårdhin arkkitehtitoimiston suunnittelema, kertaalleen jo laajennettu Areena vetää 15 500 katsojaa.

Gert Wingårdh ei ole pelkästään Ruotsin tunnetuin nykyarkkitehti, vaan myös rohkeita ideoita kiinteistökehittäjille tarjonnut ideoija. Helsingin hotellihankkeista kuuluisaksi tullut norjalainen miljardööri Arthur Buchardt esitteli hotellisuunnitelmiansa Malmöhön jo ennen Juutinrauman sillan valmistumista vuonna 2000. Kun Buchardt visioi omia suunnitelmiansa Wingårdhille, ihmetteli maailmanmainetta niittänyt arkkitehti, miksei Buchardt toteuta aikomansa atrium-tyyppisen hotellin sijaan lähes 90-kerroksista tornia Hyllien tasaiselle savimaalle. New Yorkin WTC-isku vuotta myöhemmin hautasi kuitenkin tornihotellihankkeen kertaheitolla.

Toinen suurinvestori, puuseppänä aloittanut Percy Nilsson luottaa myös Wingårdhin kykyihin. Vuonna 1943 syntynyt Nilsson on värikäs Malmön oma poika, jonka ura rakennusjobbarina ja jääkiekkobisneksessä on mennyt vuoristorataa. Sijoitukset jääkiekkoseuraan ”Malmö Redhawks” saivat jatkoa, kun Nilsson keksi yhdistää urheilu- ja konserttiareenan shoppailuun. Wingårdhin toimisto sai suunniteltavakseen sekä Malmö Arenan että vastapäisen jättimäisen kauppakeskuksen Emporian. Nilssonin liikeidea on yksinkertainen: miehille urheilua ja naisille shoppailua.

 

Molemmat ovat toistaiseksi menestyneet. Emporia on haalinut asiakkaita laajalta alueelta ja monet kivijalkakaupat Malmössä ovat joutuneet lopettamaan. Areena saa tukea vastikään valmistuneesta Malmön messuhallista konferenssitiloineen. Seuraavana on vuorossa hotelli.

Lue lisää torstaina 30.1. ilmestyneestä Kuntatekniikka-lehdestä.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *