Suomalais-brittiläisen ehdotuksen valtti on minimoitu maisemaa katkaiseva vaikutus, sanoo tuomariston puheenjohtaja Pekka Sauri.

Kruunusiltojen siltakilpailun voittajaksi on valittu ehdotus Gemma Regalis. Ehdotuksen on tehnyt suomalais-brittiläinen WSP Finlandin kokoama työryhmä, jossa pääsuunnittelijoina toimivat DI Sami Niemelä ja DI Pekka Pulkkinen sekä pääarkkitehtina Martin Knight.

Voittaneen ehdotuksen pääsilta on vinoköysisilta. Vinoköysirakenteella sillasta on saatu hyvin kevyt ja ilmava. Yläpuolelta kannatettu sillankansi muodostaa näyttävän merellisen portin ulapalle.

Gemma Regalis on tarkoitettu sekä kevyelle liikenteelle että raitioliikenteelle. Se kulkee Kalasatamasta Korkeasaareen, ja sieltä Kruunuvuorenselän yli Laajasalon Kruunuvuoren rantaan.

Kokonaisuus koostuu kahdesta erillisestä sillasta. Liittorakenteisen pääsillan pituus on 1 167 m, ja sen pääaukot ovat vinoköysituettuja. Näiden pituus on 250 m. Pylonin korkeus on 135 m, joka on yhtä korkea kuin Tampereen Näsinneula.

– Ehdotuksen kiistaton ansio on sillan alapuolen avoimuus, mikä vähentää maisemaa katkaisevaa vaikutusta. Siltalinja kaartaa kauniisti ja kepeän tuntuisesti Kruunuvuorenselän yli, sanoo tuomariston puheenjohtaja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri.

Helsinki suunnittelee merkittävää joukkoliikenneyhteyttä, joka yhdistäisi Kruunuvuorenrannan kantakaupunkiin. Kysymyksessä on raitiotie-, pyöräily- ja jalankulkuyhteys Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan välille. Päätöstä sillan rakentamisesta ei ole tehty, mutta kilpailulla on haluttu selvittää, millaisia mahdollisuuksia on saatavilla.

Kilpailutöitä arvioitiin seuraavien kriteerien mukaan: käytettävyys, kestävyys ja esteettisyys.

Toiselle sijalle asetettiin kaksi ehdotusta: brittiläisen Ove Arup & Partners International Ltd:n ehdotus Filum Lucis, jonka pääsuunnittelija on Ed Clark ja pääarkkitehti Amanda Levete. Toiselle sijalle eteni myös Unda Arctica, jonka pääsuunnittelija on DI Juhani Hyvönen ja pääarkkitehti Hanna Hyvönen suomalaisesta Insinööritoimisto Pontek Oy:stä.

Kansainvälisellä siltakilpailulla etsittiin maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti vaativaan ympäristöön parasta ekologista ratkaisua. Voittanut ehdotus menee mukaan YVA-prosessiin, jossa käsitellään eri vaihtoehtoja liikenneratkaisuksi.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.