Pääkaupunkiseudun Vesi Oy on kuvannut Päijänne-tunnelin Vantaalla kulkevan osuuden. Sukellusrobotin kuvissa havaittiin, että tunneli on yhtä hyvässä kunnossa kuin vuonna 2008, jolloin se peruskorjattiin.

Tunnelissa ei havaittu irronneita kiviä, tunnelia ympäröivän pohjaveden aiheuttamia kasvustoja eikä muutakaan poikkeavaa.

Kuvaus tehtiin elokuussa, kun Kehä III:n alittavan Caravellentien ja kehäradan louhinnat olivat ohittaneet Päijänne-tunnelin. Kuvauksella haluttiin varmistaa tunnelin moitteeton kunto lähellä tehtyjen louhintojen jälkeen.

Kuvaukset tehtiin Vantaalla tunnelin seitsemän kilometrin osuudella, jolloin myös Helsinki-Vantaan lentokentän sekä Lavangon moottorirata-alueen alapuolinen Päijänne-tunneli tutkittiin. Päijänne-tunneli on yhteensä 120 kilometriä pitkä ja se on maailman pisin yhtenäinen kalliotunneli. Tunneli kulkee 30-100 metrin syvyydessä.

Päijänne-tunneli johtaa Päijänteestä raakaveden, joka puhdistetaan vedenpuhdistuslaitoksissa pääkaupunkiseudun yli miljoonalle asukkaalle.

HSY-kaupunkien Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan lisäksi Päijänne-tunnelin tuomaa laadukasta raakavettä käyttävät Hyvinkää ja Kirkkonummi sekä Tuusulan Seudun vesilaitoskuntayhtymä, johon kuuluvat Järvenpää, Kerava, Tuusula ja Sipoo.

Ville Miettinen

Kuntalehti
kuntalehti@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*