Oulun seudun hälytysajoneuvoille palaa jatkossa automaattinen vihreä liikennevalo. Satelliittipaikannukseen ja langattomaan tiedonsiirtoon perustuva järjestelmä on nyt koekäytössä.

Järjestelmän hyötynä on se, että hälytysajoista tulee turvallisempia ja ihmisiä sekä omaisuutta päästään pelastamaan nopeammin. Tilanne on selkeä myös muulle liikenteelle ja liikennevalojen poikkeavalle toiminnalle on yleensä syy näkyvillä.
 
Etuudet ovat käytössä 90 liikennevaloristeyksessä ja 10 hälytysajoneuvossa. Vuoden päästä järjestelmä kattaa vähintään 160 liikennevaloristeystä ja 30 hälytysajoneuvoa.

Etuusjärjestelmän tilaajina toimivat Oulun kaupungin Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, Oulu-Koillismaan pelastusliikelaitos sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Järjestelmän toimittavat Signal Partners Oy sekä tämän alihankkijat Special Code Oy ja Elektro-Arola Oy.

Järjestelmä toteutetaan suuren liikennevalomäärän vuoksi kolmivuotisena hankkeena ja sen kustannusarvio on noin 300 000 euroa.

Myöhemmin järjestelmää on tarkoitus laajentaa koko Pohjois-Pohjanmaalle ja Kainuuseen.

Muualla maailmassa vastaavaa järjestelmää ei ole tiettävästi käytössä. Oulun järjestelmä eroaa muista siinä, että se kattaa valmistuttuaan kaikki liikennevaloristeykset ja jokaisen tulosuunnan. Etuudet ohjaavat automaattisesti myös liikennekameroita.

Kamerakuvaa käytetään liikenteenhallintaan, liikennesuunnitteluun, kuljettajakoulutukseen ja tarvittaessa onnettomuustutkintaan. Etuusjärjestelmän osia tullaan käyttämään myös muihin erikoisohjauksiin, kuten joukkoliikenne-etuuksiin ja ruuhkanpurkuihin.
 
Kalustopäällikkö Kari Malisen mukaan kuljettajat ovat ottaneet uuden järjestelmän hyvin vastaan ja pelastuslaitoksella toivotaan sen nopeaa laajentamista.

– Järjestelmän suurin hyöty on hälytysajon sujuvuus, mutta etuna on myös vähäinen haitta muulle liikenteelle, muistuttaa liikenneinsinööri Jukka Talvi.

Antti Pulkkinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *