Turun uusi Myllysilta on Pohjoismaiden ensimmäinen ruostumattomalla teräksellä verhoiltu silta.

Myllysillan avajaiset alkavat tiistaina kello 15.

Tilaisuuden avaa Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Lehtinen (sd.) ja sillan vihkii kansliapäällikkö Harri Pursiainen Liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Vihkimisen ja nauhanleikkauksen jälkeen sillan ylittää museoautojen kulkue. Autokulkue ylittää sillan autojen ikäjärjestyksessä, vuosimallin 1928 Fiat-paloautosta 1978 vuoden Maserati Sporaan. Tämän jälkeen silta avataan kokonaan liikenteelle.

Uusi Myllysilta on kolmeaukkoinen, aivan kuten viereinen Martinsiltakin. Aurajokeen asennetut kaksi virtapilaria on päällystetty graniittiverhouksella.

Kaikkiaan 20 metriä leveän, jatkuvan liittopalkkisillan jännevälit ovat 27 + 36 + 27 metriä.

Valmistuttuaan Myllysilta on pohjoismaiden ensimmäinen ruostumattomalla teräksellä verhoiltu silta. Verhoilu korostaa sillan pelkistettyä muotokieltä. Se heijastaa veden liikettä ja valaistusta. Samalla se piilottaa katseilta sillan sisällä kulkevan tekniikan.

Sillan materiaalit ovat kestäviä ja helppoja huoltaa. Esimerkiksi verhoilua ei tarvitse maalata. Materiaalivalinnat laskevat sillan elinkaarikustannuksia tulevaisuudessa.

Vanha Myllysilta notkahti 6. maaliskuuta 2010. Silta purettiin touko-elokuussa samana vuonna, ja uuden sillan rakentaminen alkoi 18. lokakuuta 2010.

Antti Pulkkinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.