Kestävä kehitys: Helsingin Sompasaaren rantamuuri rakennetaan vähähiilisestä betonista
Betonoinnin valmistelu on käynnissä Sompasaaressa Nihdin työmaalla. (Kuva Luja-yhtiöt)
Kalasatamaan kuuluvan Sompasaaren eteläkärki eli Nihti yhdistyy tulevaisuudessa Kruunusillat-raitiotieyhteydellä sekä Laajasaloon että keskustaan. Infrarakentaja Kreate Oy urakoi Sompasaaren kärjessä sijatsevaa Nihdin urakkaa, jossa tehdään monipuolisesti maa- ja vesirakentamisen töitä. Yhteensä Kreate tekee jalallisia rantamuurielementtejä 44 kappaletta. Valmiit elementit nostetaan paikoilleen veteen ristikkopuominosturilla.
Rantarakenteiden toteuttaminen on yksi hankkeen mielenkiintoisimmista vaiheista. Rantamuurilelenttien painot vaihtelevat 33 tonnista jopa 138 tonniin. Ne valetaan paikan päällä urakka-alueella. Valuun käytettävä vähähiilibetoni tulee Lujabetonilta, ja betonivalut muottitöineen toteuttaa Betonipörssi Oy.
Kyseinen rakentaminen vaatii betoninvalmistajalta erityisen tarkkaa ennakkosuunnittelua, aikataulun ja logistiikan hallintaa sekä varmaa reseptiikan osaamista.
– Kun muotit täytetään työmaaoloissa ja elementit nostetaan suoraan paikalleen veteen, viivästyksille tai reseptiikkaongelmille ei ole sijaa, sanoo Lujabetonin myyntijohtaja Anssi Tiukka.
Hankkeessa hyödynnetään Lujabetonin osaamista ja kokemusta vähähiilibetonin valmistuksessa.
– Lujabetonilla on kehitetty vähähiilibetoneiden valikoimaa ja ominaisuuksia. Lujabetonin tutkimuksien myötä betonin tuottama lämpö pystytään arvioimaan hyvin tarkkaan, mikä auttaa valusuunnittelua työmaalla, kertoo Betonipörssin johtaja Miro Harjumäki.
Harjumäki korostaa, että vähähiilibetonin käyttö edellyttää betonireseptiikan hallinnan lisäksi työmaalta vahvaa asiantuntijuutta ja valujen hyvin tarkkaa ennakkosuunnittelua.
– Tuloksena saamme laadukkaita ja kestäviä vähähiilibetonielementtejä, jopa parempia kuin niin sanotulla normaalibetonilla.
Rakennusteollisuuden aiheuttamiin päästöihin tulee kiinnittää erityistä huomiota, ja päästöjä tulee vähentää aktiivisesti. Yksi keskeinen ratkaisu tavoitteeseen pääsemiseksi on vähähiilibetonin käytön lisääminen rakennushankkeissa. On tärkeä huomioida, että huomattavia hiilidioksidipäästöjen vähennyksiä on mahdollista saada aikaiseksi myös talviolosuhteissa.
– Vähähiilibetonin käyttöä talvirakentamisessa pelätään ihan suotta. Teknisesti ei ole perusteita olla käyttämättä vähähiilibetoneita. Jonkun pitää olla esimerkkinä vähähiilibetonin käytön aktiivisessa lisäämisessä rakennushankkeissa, sanoo Miro Harjumäki.
– Kannustan muitakin infratoimijoita ja -työmaita ottamaan käyttöön vähähiilibetonin, jolla on mahdollista jo nyt vähentää merkittävästi rakentamisen päästöjä. Kreaten hankkeilla valut ovat onnistuneet hyvin ja kokemukset ovat positiivisia. Lujabetonin ja Betonipörssin lisäksi tärkeässä roolissa on myös hankkeen tilaaja, Helsingin kaupunki. Heidän kanssaan on ollut helppo edistää ympäristönäkökohtia sekä ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi, toteaa Nihdin urakan betonirakenteista vastaava Jyrki Perokorpi Kreatelta.
Nihdin urakka käynnistyi syyskuussa 2023 ja valmistuu toukokuussa 2025. Tällä hetkellä on tehtynä viisitoista muurielementtiä ja toukokuussa 2024 kaikki 44 ovat valmiita.