Maan ensimmäinen pyöräkatu toteuttaa Joensuun viisaan liikkumisen strategiaa
Pyöräliiton Matti Koistinen ja kaupunginjohtaja Kari Karjalainen testasivat pyöräkatua heti kun se oli avattu. (Kuva: Pasi Rasamäki)
Suomen ensimmäinen pyöräkatu avattiin Joensuussa perjantaina. Pyöräkatu on päällystetty punaisella asfaltilla ja reunoilla on väylät jalankulkijoille. Pyöräkadulla saavat ajaa myös moottoriajoneuvot, mutta siellä liikutaan pyöräilijöiden ehdoilla. Autoilijoiden on sopeutettava vauhtinsa pyöräilijöiden tahtiin.
Kaupungininsinööri Ari Varosen mukaan prosessi pyöräkadun toteuttamiseksi alkoi jo pari vuotta sitten, kun Joensuun kaupungin edustajat kuuntelivat hollantilaisen pyöräilyasiantuntijoiden ajatuksia, kuinka Joensuun pyöräilyolosuhteita voisi kehittää.
Joensuun pyöräilyn edistäminen ulottuu vielä kauemmas. Joensuu on ainoana saanut Vuoden pyöräilykunnan tunnustuksen kahdesti. Joensuu on maan ykkönen jalankulun ja pyöräilyn yhteenlasketuissa matkamäärissä 47 %:n kulkutapaosuudella.
225 kilometriä pyöräilyverkkoa
Helmikuussa valmistui Joensuun pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2030. Siinä on määritelty mm. pyöräilyn pää- ja aluereitit, kunnossapidon periaatteet sekä kehittämistoimenpiteet ja arviot näiden vaikutuksista.
Joensuun pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2030:ssa on määritetty 225 kilometriä pitkä pyöräilyverkko kaupunkiin.
Oleellista Varosen mukaan on, että Joensuun kaupungin strategiassa oli viime valtuustokaudella viisaan liikkumisen edistäminen, nimenomaan pyöräily ja kävely.
– Kun se on strategiassa, päättäjät ovat sitoutuneet siihen, ja se on ollut helppo viedä läpi. Muutenkin päättäjät ovat olleet sitoutuneita, yhtään negatiivista kommenttia en ole heidän suustaan kuullut, Varonen kehuu Kuntalehdelle Joensuun päättäjien suhtautumista pyöräilyn edistämiseen.
Varonen korostaa, että tarkoitus ei ole viedä autolla liikkujilta mitään pois. Negatiivisia kommentteja on tullut ylipäätään vähän.
Viisas liikkuminen otettava tavaksi
Lisää pyöräilyä tukevaa infraa on jo rakenteilla Pielisjoen rantaan, ja pyöräkatu saa jatkoa ensi vuonna.
Seuraavaksi jatkamme yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa, jotta saisimme ihmiset ymmärtämään, että viisas liikkuminen on hyvästä, Varonen sanoo.
– Että saadaan ihmiset pyörän päälle ja bussiin. Se ei tapahdu sillä että tehdään väyliä vaan sillä että saadaan ihmiset ymmärtämään että se on oikeasti hyvä juttu.
Joensuun polkijat ry:n Juhana Venäläisen mukaan pyöräily-ympäristön kehittämisellä voidaan nostaa Joensuu koko maailman pyöräilykaupunkien kärkeen.
– Mielestäni pyöräkatu on Joensuun ensimmäinen askel siihen, että pyöräily tunnistetaan omana liikennemuotonaan, joka pitää erityisesti keskusta-alueella erotella jalankulusta, Venäläinen sanoo Suomen Pyöräliiton tiedotteessa.
Pyöräkatu on katutyyppinä vasta tulossa tieliikennelakiin. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen toivoo, että muut kaupungit kuitenkin jo nyt rohkaistuvat Joensuun esimerkistä suunnittelemaan pyöräkatuja.
– Kyseessä on Suomessa täysin uusi katutyyppi, joka osoittaa konkreetti-sesti, mitä uudenlainen pyöräliikenteen suunnittelu on. Minusta asia vertautuu siihen, kun avattiin ensimmäinen moottoritie. Tämän symbolisempaa asiaa pyöräilynkehitykselle ei tule, Koistinen sanoo Joensuun kaupungin verkkosivuilla.
Lisää aiheesta:
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen Joensuun kaupungin verkkosivuilla
Viisas liikkuminen Joensuun tapaan