Kyydeissä piilee iso säästövara – Kela ja Hämeenlinna valmistelevat yhteishankintaa
Autonkuljettaja Mika Nummela auttaa Siiri Lundénin palveluliikenteen autoon Rauman CItymarketin pihassa. Eila Nieminen nousee samaan kyytiin. (Kuva: Jussi Vierimaa).
Kansaneläkelaitos ja Hämeenlinnan seutu suunnittelevat liikkumispalveluiden yhteishankintaa. Kuljetuksia yhdistelemällä tavoitellaan mittavia säästöjä.
Valtion ja kuntien sekä Kelan julkisesti hankkimiin tai korvattuihin kuljetuksiin kuluu vuosittain yli miljardi euroa. Kokeilu on laatuaan ensimmäinen, jossa pyritään Kelan ja kuntien yhteiskyyteihin. Kyydit ovat lähinnä taksi- ja invataksikyytejä.
Yhteishankinta koskee kuljetuspalvelukeskusta ja liikennettä. Hankinnan kohteena ovat Kelan korvaamat matkat, vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset matkat sekä terveydenhuoltolain mukaiset kiireettömät potilassiirtokuljetukset.
Kuljetuspalvelukeskus hoitaisi asiakaspalvelua, välittäisi ja yhdistelisi matkoja ja jakaisi kuljetuskustannukset eri osapuolien maksettavaksi.
Laajassa hankinnassa ovat mukana Kelan lisäksi Hämeenlinna, Riihimäki, Janakkala, Hattula, Loppi, Hausjärvi, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä ja Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä.
Hankintapilotin ohjausryhmän puheenjohtaja Reija Jääskeläinen Kelasta sanoo, että kunnilla ja Kelalla on pitkälti yhteiset asiakkaat, vaikka ne hoitavat kuljetuksia eri lainsäädäntöjen perusteella.
Kela toimii sairausvakuutuslain mukaan, kunnat toimeenpanevat vammaispalvelulakia sekä sosiaalihuoltolakia, ja sairaanhoitopiirit hoitavat kiireettömiä sairaankuljetuksia.
– Jos yhden ihmisen sijasta samassa taksissa istuu kaksi, niin siitä voi jo päätellä, että säästöpotentiaalia on olemassa, Jääskeläinen sanoo
Säästöjä tuovia kuljetusten yhdistämismalleja on kehitetty myös esimerkiksi Tampereella, Raumalla, Turussa ja Kainuussa. Mukana ovat koulukyydit, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kyydit sekä palveluliikenne, jolla autetaan vanhuksia tulemaan toimeen kodeissaan.
Rauman kaupungin logistiikkasuunnittelija Risto Peltonen tiivistää yksinkertaisen nyrkkisäännön: kerätkää useampia ihmisiä samaan ajoneuvoon ja tehkää kuljetusten yhteishankintoja yli hallintokuntarajojen.
Hänen mielestään olennaista on päästä eroon kalliista taksitaksamaailmasta.
– Jos asiakas saa tilata kyydin luottotaksilta, jonka palvelua ei koskaan kilpailuteta, se tulee kalliiksi kunnalle.
MERJA OJANSIVU