Joukkoliikenne: Ruskeasuon uusi varikko kahdessa kerroksessa – ratikat kannen alla, bussit päällä
Ruskeasuon varikko on Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko. (Kuva Aarni Salomaa / Kaupunkiliikenne Oy)
Kaupunkiliikenne Oy käynnistää raitiovaunujen liikennöinnin ja kunnossapidon uudella Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolla vaiheittain marras-joulukuun aikana. Toiminnassa on huomioitu niin nykyaikaisen varikon vaatimukset kuin ympäristökin, Kaupunkiliikenne Oy tiedottaa.
Ruskeasuon varikolla tullaan säilyttämään, huoltamaan ja korjaamaan sekä liikennöimään kantakaupungin raitiolinjoja. Varikolla on säilytystilaa noin 80 vaunulle, kuusi vuorokausihuoltopaikkaa, kahdeksan korjauspaikkaa sekä sorviraide.
– Huoltohallissa tehdään kaluston huoltoja, vika- ja takuukorjauksia sekä pyörien profilointeja. Suurimmat huoltotyöt ja laajat kolarikorjaukset tehdään Vallilan varikolla. Vuorokausihuoltohallissa tehdään vuorokausisiivouksen lisäksi muun muassa vaunujen ulko- ja suurpesuja, kunnossapitoyksikön johtaja Antti Vigelius kuvaa raitiovaunujen kunnossapidon toimintaa.
Lisäksi varikolla on toimisto-, neuvottelu- sekä sosiaalitilat henkilöstölle. Varikolla tulee vakituisesti työskentelemään noin 50 Kaupunkiliikenteen kunnossapidon työntekijää, suurin osa noin 420:stä kantakaupungin raitiovaunuja ajavasta kuljettajasta sekä liikennetyönjohtoa, huoltojärjestelijöitä ja siivoojia.
Varikonohjausjärjestelmä ohjaa automaattisesti raitiovaunujen liikkumista varikolla sekä sisään että pois ajettaessa sen sijaan, että varikon vaihteita käännettäisiin käsin. Pääkaupunkiseudun raitiovaunuvarikoista järjestelmä on ennestään käytössä vain vuonna 2022 valmistuneella Roihupellon varikolla.
Nykyaikaisen varikon vaatimukset täyttyvät myös ympäristövastuullisuuden osalta. Vastuullisuus on huomioitu paitsi rakentamisvaiheessa, myös varikon toiminnassa.
– Rakentamisessa on muun muassa käytetty vähähiilistä betonia, millä on voitu vähentää rakentamisesta aiheutuvia päästöjä merkittävästi. Varikko lämpenee maalämmöllä, ja myös jäähdyttäminen tapahtuu maalämpöjärjestelmän kautta. Lisäksi laitteet ovat energiaa ja vettä säästäviä, Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallintayksikön johtaja, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n hallituksen puheenjohtaja Antti Nousiainen sanoo.
Operatiivinen toiminta käynnistyy vaiheittain marraskuussa
Ruskeasuon varikko valmistui ja siirtyi käyttäjän eli Kaupunkiliikenne Oy:n haltuun toukokuussa 2024. Hallinnan luovutuksen jälkeen Kaupunkiliikenne on jatkanut käyttöönoton valmistelua muun muassa varustamalla varikkoa tarvittavilla järjestelmillä ja laitteilla sekä kouluttamalla henkilöstöä.
Kaikki kantakaupungin raitiovaunulinjat lukuun ottamatta linjaa 5 alkavat liikennöidä Ruskeasuolta vaiheittain marras-joulukuun aikana.
– Vaunuja siirretään Koskelan varikolta Ruskeasuolle niin, että ne aloittavat liikennöinnin Koskelasta, mutta ajavat päivän päätteeksi Ruskeasuolle, liikennöintiyksikön johtaja Johan Nykvist kertoo liikennöinnin käynnistymisestä.
Ruskeasuon varikon käyttöönoton jälkeen Koskelan varikko jää pois liikennöintikäytöstä, ja uuden varikon rakennustyöt Koskelassa alkavat.
Ruskeasuon varikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uuden Koskelan varikon valmistumiseen saakka, ja sen jälkeen toinen päävarikko.
Ruskeasuon varikko on Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko. Varikon katolla on säilytystilaa noin 220 linja-autolle ja kaksi vuorokausihuoltopaikkaa. Bussikannen vuokralaisena toimiva Koiviston Auto aloitti liikennöinnin varikolta kesäkuussa 2024.