Telkäntaipaleen silta on Vuoden silta 2024. (Kuva Lempäälän kunta)

Lempäälässä sijaitseva Telkäntaipaleen ylikäytäväsilta on valittu Vuoden silta 2024 -tunnustuksen saajaksi, RIL ry kertoo tiedotteessaan. Junaradan ylittävä kevyen liikenteen silta takaa Lempäälän keskustan toimivuuden. Esteettisesti näyttävä silta erikoisvalaistuksineen on tunnistettava ja mielenkiintoinen maamerkki.

 

Vuoden silta 2024 on näyttävä kokonaisuus Lempäälän keskustassa radan yllä. (Kuva Kreate Group Oyj)

 

RIL ry:n tunnustuspalkinto Vuoden silta 2024 on myönnetty Telkäntaipaleen sillalle. Kevyen liikenteen silta luo väylän rautatien yli yhdistäen Lempäälän keskustan eheäksi kokonaisuudeksi. Maaliskuussa 2023 käyttöön otettu, lasitettu ja katettu teräksinen ristikkosilta on 57 metriä pitkä ja hyötyleveydeltään viisi metriä.

Kilpailun tuomariston mukaan silta liittyy ympäristöönsä erittäin hyvin niin vieressä sijaitsevan Lempäälä-talon kuin muun rakennuskannan osalta. Radan yli on luotu kiinnostava kulkuyhteys huolellisesti suunnitelluilla yksityiskohdilla ja materiaalivalinnoilla. Sillan erikoinen rakenne on arkkitehtuuriltaan vakuuttava, ulkopuolen viistot ristikkosauvat vahvistavat ilmettä vinoine kattolappeineen.

– Myös sillan sisäpuolen ratkaisut ovat viimeisteltyjä. Puumateriaali katossa on tyylikäs ja lisää viihtyisyyttä. Valaistukseen on panostettu ja se on ohjelmoitava, toimiva ja upea sekä sillalla kulkijoille että maisemassa, toteaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja Ville Alajoki.

 

Sillan sisäpuolen valaistukseen on panostettu. (Kuva Lempäälän kunta)

 

Silta on näyttävänä pitkäjänteisenä ristikkorakenteena rakenteellisesti haastava kohde. Hankkeen pääsuunnittelijana toiminut Mikko Hyyrynen Rambollilta toteaa, että suunnittelun lähtökohtana oli tilaajan toive saada sillasta laadukkaan kuntakeskuksen osa. Parametristen suunnittelutyökalujen kehitys teki mahdolliseksi haastavien geometristen muotojen toteutuksen.

– Pääsuunnittelijan työ oli ennen kaikkea erityisosaajien yhteistyön mahdollistamista, ratkaisujen yhdessä kehittämistä ja prosessin tavoitetta kohti ohjaamista, Hyyrynen toteaa.

Raideliikenne on myös otettu huomioon sillan suunnittelussa ja rakentamisvaiheessa. Sillan laiturirakenteet on saatu estämään junien suistumista, ja mahdolliset lisäraidetarpeet ja välilaiturirakenteet on huomioitu. Raideliikenteen osalta on kiinnitetty huomiota myös sillan elinkaaren aikaisiin kunnossapitotehtäviin. Kohteeseen valittiin esimerkiksi itsepuhdistuva ja sisältä vaihdettava lasitus.

Isoimman siltalohkon nosto oli yksi vaativimmista työvaiheista sillan rakentamishankkeessa. (Kuva Kreate Group Oyj)

 

– Onnistuimme pitämään rakentamisen ajan raideliikenteen häiriöt hyvin vähäisenä. Perustamistöiden ja muiden työvaiheiden aikana raideliikenne toimi täysin normaalisti. Siltalohkon nostaminen sähköistettyjen raiteiden ylitse toteutettiin kokonaisuudessaan 10 tunnin katkon aikana, kertoo sillan pääurakoitsijana toimineen Kreaten työmaapäällikkö Juha Valjakka.

Telkäntaipaleen silta on kuntakeskuksen kehittämishankkeen yksi keskeisimmistä yhteen sitovista osista.

– Projektissa käytettiin innovatiivista poikkitieteellistä ajatusten vaihtoa, niin suunnittelussa kuin toteutuksessa ja lopputulos on tämän onnistuneen yhteistyön huipentuma, hankejohtaja Lari Laakso tiivistää. Rakennuttaja haluaa antaa sydämelliset kiitokset kaikille hankkeeseen osallistuneille.

Vuoden silta 2024 -palkinto luovutettiin RILin Siltapäivien yhteydessä Tampereella 7.11.2024. Siltapäivät on vuosittainen siltojen suunnittelun, rakentamisen ja rakennuttamisen ammattilaisten sekä alihankkijoiden yhteinen koulutus- ja keskustelutilaisuus, jossa käsitellään siltatekniikan ajankohtaisia kysymyksiä.

 

Telkäntaipaleen silta

Kohteen tilaaja: Lempäälän kunta
Suunnittelu: Ramboll
Rakennuttajakonsultti: Welado
Ulkopuolinen tarkastaja: Sitowise
Pääurakoitsija: Kreate
Teräs- ja lasirakenneurakoitsija: Normek
Valaistus: Ramboll Valostudio
Sähköratamuutokset: Winco

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *