Vesihuolto: Etäluettavat vesimittarit helpottavat kulutuksen seurantaa ja paljastavat vuodot
Digitan kehittämä Omavesi-pilvipalvelun tuotekehitys siirtyy WRM Systemsille. Digita keskittyy sen myyntiin. (Kuva WRM Systems ja Digita)
Digitan kehittämä etäluettavien vesimittareiden OmaVesi-pilvipalvelu siirtyy WRM Systemsin tuottamaksi, Digita Oy kertoo tiedotteessaan. OmaVesi-palvelu mahdollistaa vesilaitosten ja heidän asiakkaidensa vedenkulutuksen seurannan ja hallinnan.
Yhteistyön ansiosta nykyiset OmaVesi-palvelun asiakkaat saavat käyttöönsä uusia ominaisuuksia ja hyötyjä. WRM Systemsin ratkaisu tarjoaa vesilaitoksille alustan vedenkulutuksen, verkoston vesitaseiden ja vuotojen sekä hälytysten seurantaan täysin selainpohjaisen palvelun kautta. Lisäksi vesilaitosten asiakkaat saavat oman palvelun veden kulutuksen seurantaan, viikoittaiset ja kuukausittaiset raportit kulutuksesta suoraan sähköpostiin ja vuodoista tekstiviesteillä.
– Vedenjakelu tulee kehittymään merkittävästi digitalisoinnin myötä, sanoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala.
– Kymmenet vesilaitokset ovat digitalisoineet veden etäluentaa LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvien IoT-ratkaisujemme avulla, ja OmaVesi-palvelu tarjoaa erinomaisen alustan seurantaan. Olemme lähiaikoina yhteydessä nykyisiin OmaVesi-asiakkaisiimme ja kerromme tarkemmin muutoksen vaikutuksista ja eduista. Muutos ei vaadi asiakkailtamme toimenpiteitä, vaan palvelu jatkuu normaalisti, kertoo IoT-liiketoiminnasta vastaava johtaja Tuomas Kolkka.
– Uusi OmaVesi-palvelu tarjoaa jo nyt paljon ominaisuuksia niin vesilaitoksille kuin heidän asiakkailleen ja palveluun on koko ajan kehitteillä uusia ominaisuuksia, sanovat WRM Systemsin perustajat ja omistajat Jukka Happonen ja Jarkko Okkonen.
– Suomessa veden etäluenta on kasvanut merkittävästi viimeisten vuosien aikana. WRM Systemsin palvelu on kehitetty vesilaitoksille mittarien hallintaan, veden kulutuksen ja verkoston vesitaseiden seurantaan, lisäksi palvelun kautta on mahdollisuus viestiä suoraan asiakkaille muun muassa mittareiden vaihdoista ja verkoston saneerauksista massatekstiviestien muodossa, kertovat Happonen ja Okkonen.
Jatkossa Digita toimii luentapalvelun myyjänä ja WRM Systems palvelun kehittäjänä ja ylläpitäjänä. Digita vastaa asiakassuhteista, sopimuksista, laskutuksesta ja markkinoinnista. WRM Systems vastaa palvelun teknisestä toteutuksesta, ylläpidosta, kehityksestä ja tuesta.