Raide-Jokeri alitti budjetin — lopullinen kustannus tarkentuu jälkivastuuajan jälkeen
Pikaratikka 15 Keilaniemessä. (Kuva Aarni Salomaa, Kaupunkiliikenne Oy)
Raide-Jokeri-allianssin rakentamisvaihe päättyi elokuun 2023 lopussa, ja allianssi siirtyi viisi vuotta kestävälle jälkivastuuajalle, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy kertoo tiedotteessaan. Rakentamisvaiheen taloudellisen loppuselvityksen mukaan Helsingin ja Espoon kaupunkien raitiotieinfran budjetti alittuu 4 miljoonaa euroa. Lopullinen kustannus tarkentuu vuonna 2028 jälkivastuuajan päätyttyä.
Helsingin ja Espoon kaupunkien budjetti Raide-Jokeri-allianssin rakentamalle pikaraitiolinja 15:n raitiotieinfralle oli 386 miljoonaa euroa sisältäen valtionavun 84 miljoonaa euroa. Toteutunut kustannus on 382 miljoonaa euroa, joka sisältää 7 miljoonan euron varauksen jälkivastuuajalla syntyvistä kustannuksista.
Tämän lisäksi Raide-Jokeri-projektissa toteutetun Roihupellon varikon budjetti oli 69,5 miljoonaa euroa ja toteutunut kustannus on 63 miljoonaa euroa. Kaupungit saneerasivat myös ympäröivää infraa raitiotien rakentamisen yhteydessä 67,5 miljoonalla eurolla.
Yhteensä Helsingin ja Espoon kaupunkien budjetti alittui tämänhetkisen tiedon mukaan 6 miljoonaa euroa. Projektia toteutettiin osittain haastavassa kustannusympäristössä. Tästä huolimatta budjetti onnistuttiin alittamaan. Arviolta yleisen kustannustason nousun vaikutus hankkeen kokonaiskustannuksiin on noin 15 miljoonaa euroa.
Lopullinen tieto kustannuksista saadaan jälkivastuuajan päätyttyä vuonna 2028.
Pikaraitiotie 15 aloitti liikennöinnin Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä lokakuussa 2023.
Raide-Jokeri on RAITELI – siis raiteilla kulkeva telivaunu.