Tutkimus sähköpotkulautailijoiden käyttäytymisestä: puutteellinen pyörätieverkosto ajaa käyttäjiä katukäytäville
Voin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Hannu Oskalan mielestä sähköpotkulautailijat ajautuvat jalkakäytäville, jos pyörätiet ovat puutteellisia. (Kuva Voi)
Helsingin kaupunki, Forum Virium Helsinki, DroverAI ja sähköpotkulautayhtiö Voi toteuttivat yhdessä 12 viikkoa kestäneen tutkimusprojektin, jossa sähköpotkulautojen käyttöä seurattiin tekoälyä ja konenäköä hyödyntävällä PathPilot-sovelluksella. Tutkimus paljasti, että jalankulkijoille tarkoitetuilla katukäytävillä ajamista esiintyy eniten alueilla, missä on usein pyöräilijöille ja kävelijöille yhteiset kaistat tai pyöräkaistojen jatkumista on vaikea hahmottaa.
Helsingissä sähköpotkulaudoilla ajetaan eniten katukäytävillä Rautatieaseman, Töölön ja Hietalahden alueilla.
– Seurantatutkimus vahvisti oletuksen siitä, että sähköpotkulautailijat ensisijaisesti haluavat hyödyntää pyöräteitä ja -kaistoja. Esimerkiksi Esplanadin alueella, missä on satsattu pyöräteihin, nähtiin vähiten ajoa katukäytävillä, Voin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Hannu Oskala kertoo ja jatkaa:
– Katukäytävillä ajetaan erityisesti alueilla, joissa pyöräkaistan jatkuminen on epäselvää. Myös monissa autoilun ehdoilla rakennetuissa ympäristöissä, kuten Hietalahdessa ja Jätkäsaaressa, sähköpotkulautailijat saattavat ajautua jalankulkijoiden joukkoon autoliikennettä väistäessään, Oskala toteaa.
Kokeilun aikana testattiin myös merkkiääntä, joka ilmoitti sähköpotkulaudan käyttäjälle, jos hän ajoi katukäytävällä.
– Kokeilu vahvisti, että merkkiäänen avulla voidaan vähentää jalkakäytävillä ajoa noin 15 %. Reaaliaikainen liikennettä seuraava tekoäly on nopeasti kehittyvä ja yleistyvä työkalu myös kaupungeille, Scott Shepard Drover AI:sta toteaa.
– Drover AI:n ratkaisu on arvokas työkalu kaupungeille, koska ajokäyttäytymistä koskevien tietojen lisäksi koe tarjosi tekoälyyn perustuvaa visuaalista ja sijaintitietoa tien kunnossapitotarpeesta ja pysäköinnin valvonnasta. Path Pilotin tarkka tieto rakennetusta liikenneympäristöstä voi auttaa kaupunkeja suunnittelemaan ja ylläpitämään paremmin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väyliä.
– Potkulautojen keräämästä kuvamateriaalista saatiin tietoa muun muassa katukäytävien kuopista, jotka voivat olla tienkäyttäjille turvallisuusriski. Lisäksi havaittiin useita tilanteita, joissa esimerkiksi pysäköity auto esti kulun pyöräkaistalla, toteaa Juho Kostiainen Helsingin kaupungilta.
Voi aikoo hyödyntää tutkimuksesta saatua dataa myös sähköpotkulautojen sijoittelussa.
Pilotin toteuttivat yhteistyössä Helsingin kaupunki (Business Helsinki, Mobility Lab), Forum Virium Helsinki, Voi Technology Finland Ab, Vianova, VTT ja Drover AI.