Tampereen Ratikan reitti laajeni Santalahteen – kaksi kilometriä uutta raitiotietä, kolme uutta pysäkkiä
Nyt käyttöönotetun Pyynikintorin ja Santalahden välisen raitiotien pituus on noin kaksi kilometriä. (Kuva: Pasi Tiitola/Tampereen Raitiotie Oy)
Tampereen Ratikan reitti laajeni tänään Santalahteen, kun kaksi kilometriä uutta raitiotietä avattiin liikenteelle. Jatkoreitin rakentamistyöt aloitettiin syksyllä 2020 ja uuden osuuden raitiotietyöt valmistuivat ajallaan. Tampereen raitiotien ensimmäisen osan (Pyynikintori-Hervanta) liikennöinti käynnistyi kaksi vuotta sitten 9. elokuuta.
Nyt käyttöönotetun Pyynikintorin ja Santalahden välisen raitiotien pituus on noin kaksi kilometriä. Osuuden varrella on kolme uutta pysäkkiä: Särkänniemi Sepänkadulla sekä Tikkutehdas ja Santalahti Rantatiellä.
Raitiotieosuuden rakentaminen aloitettiin marraskuussa 2020 heti sen jälkeen, kun Tampereen kaupunginvaltuusto oli aiemmin lokakuussa hyväksynyt Tampereen raitiotien toisen osan rakentamisen. Valtuuston päätöksellä raitiotie toteutetaan vaiheittain siten, että ensin valmistuu osuus Pyynikintorilta Santalahteen. Näsisaaren lupakysymysten varmistuttua osuuden Santalahti-Hiedanranta-Lentävänniemi työt päästiin aloittamaan maaliskuussa 2022.
Raitiotieradan ja sen järjestelmien rakentamisen ohella on uusittu myös kaikki katualueet, joihin raitiotie liittyy.
– Pyynikintori–Santalahti -osuus saatiin valmiiksi suunnitellussa aikataulussa ja koeajot onnistuivat erinomaisesti, joten olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen. Radan ja katurakenteiden rakentamisen yhteydessä uusittiin myös merkittävä määrä kunnallistekniikkaa eli vesi- ja viemäriverkostoa, hulevesijärjestelmiä, sähkö- ja lämpöverkostoa sekä tietoliikennekaapelointeja. Haluamme kiittää asukkaita ja sidosryhmiä hyvästä yhteistyöstä rakentamisen aikana, ja toivomme kaikille oikein mukavia Ratikkamatkoja, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo Tampereen raitiotien tiedotteessa.
Tampereen kaupunginvaltuuston hyväksymä Raitiotieallianssin osan 2 toteutussuunnitelman mukainen rakentamisvaiheen tavoitekustannus on 99,49 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä projektiaikaa on kulunut 64 % ja rakennusvaiheesta on laskutettu 62 %. Rakennushankkeella työskentelee yli 200 henkilöä.
Koko Tampereen Ratikan osa 2 sisältää 6,7 kilometriä kaksoisraidetta, 9 pysäkkiparia, 4 sähkönsyöttöasemaa sekä 7 uutta siltaa ja 7 tukimuuria. Toisen osuuden Santalahdesta Lentävänniemeen on määrä valmistua vuoden 2024 lopussa.