Vantaan ratikka liikahti eteenpäin – valtuusto päättää suunnitelmasta 22. toukokuuta
Ratikalla uskotaan olevan myönteinen vaikutus myös Vantaan alueellisen tasa-arvon lisääntymiseen. Kuva ratikkasuunnitelmasta.
Vantaan kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 8.5.2023 Vantaan ratikan hankesuunnitelman ja rakentamisen äänin 9-6. Vasemmistoliitto ja perussuomalaiset jättivät päätökseen kaksi pöytäkirjalausumaa ja lisäksi keskusta jätti eriävän mielipiteen.
Päätöksen myötä suunnitelma etenee kaupunginvaltuustoon, joka käsittelee asiaa kokouksessaan maanantaina 22. toukokuuta.
Suunnitelman mukaan Vantaan ratikka kulkee lentoasemalta kauppakeskus Jumbon ja Tikkurilan kautta Hakunilaan ja siitä Länsimäen kautta Mellunmäen metroasemalle.
Raitiolinjan uskotaan edistävän Vantaan kestävää ja hiilineutraalia kasvua sekä parantavan, Vantaan vetovoimaa, alueellista hyvinvointia ja työllisyyttä.
Ratikan rakentamisen on arvioitu maksavan Vantaan kaupungille 414 miljoonaa euroa. Kokonaiskustannukset ovat arviolta 606 miljoonaa euroa. Suunnitelman mukaan valtion MAL-avustuksen osuus olisi 30 prosenttia kustannuksista eli noin 177 miljoonaa euroa ja ratikkalinjan Helsingin puolelle ulottuvan osuuden kustannukset Helsingin kaupungille ovat 15 miljoonaa euroa. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) toteuttaa reitin varrelle vesihuoltoa noin 53 miljoonalla eurolla.
Vantaan kaupungin selvitysten mukaan raitiotien valmistumisen arvioidaan tuovan kaupungille myös tuloja. Kiinteistötaloudelliset tulot eli maanmyynti- ja vuokraustulot ja maankäytön sopimuskorvaukset ovat suurin tuloerä. Toinen tuloerä on verotulo, joita kaupunki saa muun muassa kiinteistö- ja yhteisöveroina sekä tuloveroina. Tulopuolen odotetaan nousevan suuremmaksi kuin raitiotien kustannukset.