Vantaan ratikkasuunnitelmia varten on perustettu verkkosivusto, jossa käydään läpi hankkeen kustannuksia ja myös tulovirtaa. Havainnekuvassa raitiovaunu on liikkeelle kauppakeskus Jumbon edustalla. (Kuva: Vantaan kaupunki)

Vantaan ratikan tuloista ja menoista on avattu oma verkkosivu. Kustannukset ja tulot ovat hankkeessa suuri puheenaiheaihe, ja ne kiinnostavat kaupunkilaisia. Verkkosivuilta löytyvät myös ensimmäiset valmistuneet rakennuskustannusarviot neljältä katuosuudelta.

Vantaan ratikan tulot koostuvat kiinteistötaloudellisista tuloista, verotuloista, HSL:n kuntaosuuksista ja MAL-avustuksesta. Valtion ja seudun kuntien MAL-sopimuksen kautta Vantaan ratikka voisi saada valtiolta 30 % rakentamiskustannuksista.  Menot puolestaan koostuvat rakentamiskustannuksista sekä käyttökustannuksista kuten liikennöintikustannuksista ja kunnossapitokustannuksista.

– Vantaan ratikan kustannukset ja tulot ovat kiinnostaneet koko suunnittelun ajan. Erilaisia lukuja on paljon, joten nyt on verkkosivu, josta voi tarkistaa nopeasti, mistä ratikan tulot ja menot koostuvat, kertoo hankejohtaja Tiina Hulkko Vantaan tiedotteessa.

Rakentamiskustannusarviota päivitetty

Vantaan ratikan rakentamiskustannusarvioita on päivitetty ensimmäisten katusuunnitelmien valmistuttua. Kustannukset lasketaan elokuun 2022 maanrakennuskustannusindeksillä (MAKU), joka on noin 21 % korkeampi kuin edellisen kustannuslaskelman aikaan vuonna 2019.

– Nyt lopulta alamme saada katujen kustannusarvioita ja ensimmäisenä on valmistunut neljä katuosuutta Hakunilasta. MAKU-indeksi perustuu elokuussa 2022 toteutuneisiin hintoihin, ja indeksi voi vielä ennen ratikan mahdollista rakentamista muuttua, Hulkko sanoo.

Neljä ensimmäistä katuosuutta sisältävät kaksi varsinaista ratikkakatua ja kaksi sivukatua, joille tulisi ratikan myötä tehdä pieniä muutoksia. Rakentamiskustannukset neljällä katuosuudella ovat Vantaan kaupungille (ilman MAL-avustusta):

  • Kyytitie välillä Liinakkokuja-Hakunilantie: 6 757 000 €
  • Hakunilantie välillä Kyytitie-Raudikkokuja: 2 184 000 €
  • Hakunilanraitti välillä Kyytitie-Kavioura 58 000 €
  • Säkäkuja 42 000 €

Kyytitien sekä Hakunilantien osuudelle on suunniteltu uutta raitiotietä, jonka lisäksi ajoradat sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteydet on suunniteltu uusittaviksi. Lisäksi kaduille on suunniteltu istutettavaa kasvillisuutta. Kaduille joudutaan tekemään myös paljon johtosiirtoja muuttuvien järjestelyjen takia.

Kyytitiellä ja Hakunilantiellä molemmilla yksi vanha ylikulkusilta on suunniteltu purettavaksi. Sivukaduilla Hakunilanraitilla ja Säkäkujalla tehdään tarvittavia muutoksia johtuen Kyytitien muutoksista ja ylikulkusillan purkamisesta.

Vantaan kaupungin kustannukset näistä katuosuuksista ovat yhteensä 9 041 000 euroa ilman MAL-avustusta. Lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) kustannuksiksi muodostuu yhteensä 1 354 000 euroa. HSY vastaa Vantaalla vesihuollon ja jätehuollon rakentamiskustannuksista.

– Koko hankkeen kustannukset valmistuvat helmi-maaliskuussa 2023, kun kaikkien katujen kustannukset on saatu arvioitua. Myös tuloarviot päivitetään ensi keväälle, Hulkko sanoo.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.