Miten raideliikennettä tulisi suunnata itään mentäessä? Päijät-Häme selvitti tilannetta. (Kuva: Laura Oja)

Päijät-Hämeessä puolletaan Savon oikorataa uuden tutkimuksen turvin. Lahden kaupunki, Päijät-Hämeen liitto ja Heinolan kaupunki ovat selvittäneet itäisen Suomen ratahankkeiden hyötyjä ja haittoja.

Selvityksen mukaan Savon oikorata tulisi puolet edullisemmaksi kuin Itärata. Myös matka-ajat lyhenisivät.

Selvityksen on toteuttanut Proxion Plan ja sen tilaajia olivat Lahden kaupunki, Päijät-Hämeen liitto ja Heinolan kaupunki.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen huomauttaa Lahden kaupungin tiedotteessa, että päätöksenteon pitää nojautua tietoon ja vastuullisuuteen.

Idän suunnan raideyhteyksistä tehdyn selvityksen tuloksia esiteltiin tiistaina verkkoseminaarissa.

Selvityksen tilannut kolmikko esittää itäratakeskustelun vaihtoehdoksi olemassa olevien rataosuuksien kehittämistä ja Savon oikoradan rakentamista.

– Nyt julkaistun selvityksen mukaan matka-aikasäästöt Itä-Suomen suuntaan voidaan saavuttaa nopeammin ja pienemmillä kustannuksilla nostamalla nopeuksia nykyisillä rataosuuksilla sekä jatkamalla Lahden oikorataa Mikkeliin asti, tiedotteessa huomautetaan.

Itäradan rakentaminen maksaisi yli kaksinkertaisesti Lahden oikoradan parantamiseen, Lahti–Heinola–Mikkeli-radan rakentamiseen ja Karjalan radan nopeudennostoon verrattuna.

Itäradan kustannusarvio on noin 1,7 miljardia euroa. Toteutuakseen Itärata vaatii lisäksi Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle kulkevan Lentoradan rakentamisen. Rakentamisen kustannusarvio yhteensä on noin 4,4 miljardia euroa.

– Toteuttamalla uusi Savon oikorata saavutetaan tehokkaammat junayhteydet nopeammin ja murto-osalla kustannuksista kuin rakentamalla Itärata, toteaa tiedotteessa Lahden elinvoimajohtaja Markus Lankinen. joka toimi moderaattorina seminaarissa.

Merkittäviä matka-ajan lyhennyksiä

Savon oikorataa verrataan selvityksessä myös Helsingistä Porvooseen ja edelleen Kouvolaan kaavailtuun Itärataan. Tiedotteessa huomautetaan, että Itäradan matka-ajan säästö olisi vain 14 minuutista 21 minuuttiin.

– Nykyisen Lahden oikoradan nopeustaso on nostettavissa pienin kustannuksin jopa 300 kilometriin tunnissa. Lahti–Heinola–Mikkeli-rata nopeuttaa Savon ja Päijät-Hämeen välistä yhteyttä jopa 52 minuuttia.

Matka-aika Helsingistä Mikkeliin kestäisi vain tunnin ja 24 minuuttia nykyisen kahden ja puolen tunnin sijasta. Kuopioon päästäisiin Helsingistä noin kolmessa tunnissa ja Joensuuhun noin puoli tuntia nopeammin. 

Junaliikenne tulee olemaan kilpailukykyinen verrattuna lentoliikenteeseen tulevaisuudessa. Joissakin Euroopan maissa ajetaan jo jopa 400 km/h nopeudella. Projektipäällikkö Kaisa-Liisa Tikka pitää 300 km/h ihanteellisena nopeustavoitteena Suomessa.

Lue lisää Itäradan suunnittelu etenee – mukana nyt kaikkiaan 25 kuntaa

Ministerivaliokunta näytti vihreää valoa Porvoon ja Kouvolan kautta kulkevalle Itäradalle

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.