Vuoden sillaksi valittu Atlantinsilta yhdistää Länsiterminaalin ja Jätkäsaaren uudet asuinalueet Helsingissä. (Kuva: WSP Finland Oy)

RILin tunnustuspalkinto Vuoden silta 2022 on myönnetty Atlantinsillalle. Länsiterminaalin ja Jätkäsaaren uudet asuinalueet yhdistävä silta avattiin liikenteelle toukokuussa 2021. Jännitetty betoninen jatkuva laattasilta on 106 metriä pitkä ja sen hyötyleveys on 26,6 metriä.

Tänä vuonna kilpailun teemana oli raideliikenneympäristön sillat. Atlantinsilta sujuvoittaa huomattavasti alueen liikennettä, sillä siltaa pitkin kulkee autoliikenteen lisäksi kolme eri raitiovaunulinjaa, ja sillan molemmilla puolilla on myös leveät jalankulku – ja pyöräilykaistat.

Kilpailun tuomariston mukaan sillan jokainen osa on suunniteltu ja toteutettu harkitusti ja laadukkaasti.

-Sillan olemuksessa on tavoitettu hyvin paikan henki ja uudelle kaupunginosalle asetetut laatutavoitteet, toteaa tuomariston puheenjohtaja Ville Alajoki RIL:n tiedotteessa.

Sillan pääsuunnittelijana toimineen WSP:n Niklas Gordinin mukaan sijainti uuden merellisen asuinalueen vieressä oli yksi suunnittelun tärkeimmistä lähtökohdista.

-Teräsbetoniseen kehälaattasiltaan päädyttiin, koska siltakannesta haluttiin mahdollisimman ohut ja sillasta matala, jolloin näkymää merelle ei rajoitettaisi liikaa, Gordin kertoo.

Silta rakennettiin entisen satama-altaan alueella, täyttömaan päälle, joten pohjatöiden täytyi olla erityisen perusteellisia. Alueella tehtiin ennen rakentamista suunnitteluun liittyviä suuria ruoppaustöitä ja maaperä sillan päädyissä vaati tarkkaa suunnittelua.

-Lopulta silta perustettiin porapaalujen varaan. Sillan itäpäähän rakennettiin yhteensä 2 900 neliömetrin kokoinen paalulaatta, Gordin kertoo.

Tuomariston mukaan silta on koostaan huolimatta linjakas ja kevyen oloinen. Y-muotoisten välitukien esteettisyys on viety tavanomaista pidemmälle tinkimättömällä muotoilulla. Välituet myös vaativat suunnitteluvaiheessa innovatiivisia ratkaisuja.

-Molempiin suuntiin kaltevat pilarit aiheuttavat kanteen vetovoimia sekä sillan suuntaan että poikkisuuntaan. Pituussuuntainen veto otettiin vastaan jänneteräksin ja poikittainen harjateräksin, Niklas Gordin kertoo.

Sillan suunnittelusta vastasi WSP Finland Oy ja rakennuttamisesta YIT Suomi Oy.

Atlantinsilta

Tilaaja: Helsingin kaupunki
Projektinjohtaja Jukka Repo

Suunnittelu: WSP Finland Oy
Siltasuunnittelu: Niklas Gordin, Simo Rautajärvi, Harri Pehkonen, Mikko Toola, Atte Mikkonen
Geosuunnittelu: Juha Auvinen, Lassi Ohtonen
Muotoilu: Verna Vaarna, Simon Örnberg
Valaistussuunnittelu: Teemu Skogberg

Pääurakoitsija: YIT Suomi Oy
Projektipäällikkö: Jarno Ylönen
Vastaava työnjohtaja: Mikko Saresma
Työnjohtajat/työmaainsinöörit: Santeri Antinmaa, Veikko Sahi, Santtu Koskinen, Pasi-Pekka Hyötyläinen, Risto Sell, Henna Haltia, Sami Tanska, Jyrki Jussila

Valvonta: Rakennuttajatoimisto HTJ. Miika Hämäläinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *