Sudentassu-silta sijaitsee kalliorinteiden välissä noin 20 metrin korkeudessa. 219 tonnia painava silta on 126 metriä pitkä ja viisi metriä leveä. (Kuva: WSP Finland Oy)

RILin tunnustuspalkinto Vuoden silta on myönnetty Sudentassulle eli Sipoonkorven sillalle. Joulukuussa 2019 käyttöön avattu, Vantaan Kuusijärven ulkoilualueelta Sipoonkorven kansallispuistoon johtava teräksinen palkkisilta sijaitsee kalliorinteiden välissä noin 20 metrin korkeudessa. 219 tonnia painava silta on 126 metriä pitkä ja viisi metriä leveä.

Tänä vuonna kilpailun teemana oli sillan ympäristön huomioiminen suunnittelussa ja rakentamisessa. Kilpailun tuomariston mukaan Sudentassu on sovitettu ympäristöönsä hienopiirteisesti ja se on koostaan huolimatta saatu keveän ja siron näköiseksi kuitenkin niin, että siltarakenteet ovat jämäköitä ja vakuuttavia.

-Viimeisteltyä, ympäröivästä kansallispuiston metsäympäristöstä innoitusta saanutta muotokieltä näkyy muun muassa välitukipilareissa, kaiteissa ja puukannessa, tuomariston puheenjohtaja Ville Alajoki kertoo RILin tiedotteessa.

Tuomaristo arvosti erityisesti myös Sudentassun käyttäjien ja sidosryhmien mielipiteiden kuulemista sillansuunnittelussa ja -rakentamisessa. Vantaalaiset valitsivat äänestämällä eri kuvavaihtoehdoista sillan vinopinnakaiteita koristavat led-valoin valaistut kasvi- ja eläinaiheet. Sillalle järjestettiin myös keväällä 2020 avoin nimikilpailu, ja 563 ehdotuksen joukosta nimeksi valikoitui Sudentassu.

Vuoden silta 2021 -kilpailussa myönnettiin tänä vuonna myös kunniamaininta Pomarkunjoen sillalle. Sillan suunnittelijatahona on toiminut WSP Finland Oy ja pääurakoitsijana Kreate.

Pomarkun kunnassa kylänraitilla sijaitsevan vanhan kiviholvisillan tilalle rakennettiin teräsbetoninen jatkuva laattakehäsilta, jonka verhoilussa hyödynnettiin vanhan sillan kiviä. Tuomariston mukaan uusi silta yhdistää huomaamattomasti uutta ja vanhaa säilyttäen kylänraitin historiallisesti arvokkaan kulttuurimaiseman ja koskialueen ympäristön lähes entisellään.

 

FAKTA

SUDENTASSU
Suunnittelu: WSP Finland Oy
Siltasuunnittelu: Sami Niemelä, Ilkka Ojala
Ympäristösuunnittelu: Arto Kaituri, Satu Niemelä-Prittinen, Jaakko Aho-Mantila
Valaistussuunnittelu: Teemu Skogberg
Pääurakoitsija: Destia Oy
Työjohtaja: Mikael Sonck
Työmaapäällikkö: Jussi Tiainen
Teräsrakenteiden toimitus ja asennus: Normek Oy
Rakennuttajakonsultti: Ramboll CM Oy, Jarkko Parkkisenniemi

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *