Tutkimus: Ilmasto-olosuhteet vaikuttavat sähköautojen latausratkaisuihin
Tuoreen tutkimuksen mukaan kovien pakkasten aiheuttama lisäkuormitus on tärkeää ottaa huomioon sähköautojen latausalueita suunniteltaessa. (Kuva: Seppo Haavisto)
Sähköautojen latauksen aiheuttama sähköverkkojen kuormitus on suurempaa kylmässä kuin lämpimässä ilmastossa. LUT-yliopiston hiljattain päättynyt tutkimushanke tarjoaa tukea latauspisteiden suunnitteluun.
Sähköautokannan kasvu kiihtyy ja samalla yhä useampi kotitalous, taloyhtiö ja liikekiinteistö etsii ratkaisuja sähköautojen lataamiseen. Tarvittavia investointeja koskeva tieto on kirjavaa, ja tarkoituksenmukaisten vaihtoehtojen arviointi hankalaa. Erityisesti talvisolosuhteet aiheuttavat huolta sähköautoa harkitsevien keskuudessa.
LUT-yliopiston tutkimushanke ”Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä” tarjoaa vastauksia sähköautojen latauspisteiden mitoituksen tueksi ja antaa hyvän yleiskuvan kylmien olosuhteiden vaikutuksesta lataukseen.
-Mittasimme joukon sähköautoja laboratoriossa ja havaitsimme, että autojen latauksen tehoprofiili on hyvin lämpötilariippuvainen. Lisäksi autojen kuluttama energia lisääntyy ajon aikana kylmissä olosuhteissa, sanoo projektipäällikkö Ville Tikka LUT-yliopiston tiedotteessa.
Kovien pakkasten aiheuttama lisäkuormitus on tärkeää ottaa huomioon sähköautojen latausalueita suunniteltaessa, sillä lämpötilariippuvainen lisäkuormitus on merkittävää.
Kuormituksen kasvua voidaan kuitenkin hallita tehokkaasti älykkäillä ohjausratkaisuilla. Kiinteistöjä ei voida käsitellä yhtenä massana, sillä jokaisen kiinteistön lähtökohdat ovat erilaiset. Suunnittelussa on tukeuduttava sähköalan ammattilaisen apuun.
Sähköautoilijan kannalta on tärkeää, että autolle on olemassa latauspaikka, jonka toimintaan voi luottaa kaikissa tilanteessa.
-Olemme tehneet läheistä yhteistyötä esimerkiksi Sähköinfon ja Kiinteistöliiton kanssa, jotta projektin tuottama tieto saataisiin jalkautettua kentälle mahdollisimman tehokkaasti, Tikka toteaa.
Projektin laboratoriomittausaineisto on julkaistu avoimena aineistona, jotta myös muut tutkimusorganisaatiot pääsevät hyödyntämään aineistoa. Aineisto on ladattavissa Fairdata-palvelusta.
Sähkönjakeluverkko on keskeisessä roolissa sähköautojen lataamisen näkökulmasta. Kiinteistöjen tasolla tehtävät ratkaisut näkyvät merkittävissä määrin sähkönjakeluverkon kapasiteetin käytössä. Sähköisen liikenteen lisäksi myös kiinteistöjen muun sähkönkäytön muuttuminen ja kehittyminen luovat lisähaasteita kuormituksen hallintaan. On tärkeää varmistua, että myös jakeluverkkojen investointien tukena on luotettavaa tutkimustietoa.
-Jakeluverkkoinvestointien tekninen pitoaika on vuosikymmeniä, joten nyt tehtävien investointien ja saneerausten on pystyttävä vastaamaan kustannustehokkaasti kovalla tahdilla kasvavan sähköisen liikenteen tarpeisiin vielä vuosikymmenien päästä, toteaa apulaisprofessori Jukka Lassila LUTin energiajärjestelmien yksiköstä.
Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus ja mitoitusteho erilaisissa toimintaympäristöissä -tutkimushanke päättyi elokuun lopussa 2021. Tutkimusta rahoittivat Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry, Sähkötutkimuspooli ja Kiinteistöliitto ry.