Tampereen ratikan koeajot jakuvat koko talven ja kevään. Tammikuussa koematkustajat pääsevät testaamaan sisätilojen toimivuutta. (Kuva: Samu Rytkönen/Tampereen Raitiotie Oy)

Tampereen raitiovaunujen koeajot kaupungin ydinkeskustassa ovat sujuneet odotusten mukaan. Ratikan koeajoissa on kyse monipuolisesta kokonaisuudesta, jossa testataan niin raitiotiejärjestelmää kuin uusia raitiovaunujakin.

Joulukuun alussa aloitettiin myös liikenteenohjaajien koulutusajot. Tammikuussa päästään aloittamaan käytännön palvelukokemuksen kehittäminen, kun koeajot testimatkustajien kanssa alkavat.

Raitiotien myötä Tampereen liikenneympäristö on muuttunut, sillä raitiovaunujen lisäksi kiskoilla liikkuu säännöllisesti myös kunnossapitokalustoa.

Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa 9.8.2021. Sitä ennen raitiotiejärjestelmän ja raitiovaunujen käyttöönotossa on edessä vielä monta vaihetta, joilla varmistetaan liikenteen mutkaton sujuminen tulevaisuudessa.

Tähän mennessä Tampereen Ratikan koeajoja on suoritettu vaunuja valmistavan Škoda Transtech Oy:n ja raitiotietä rakentavan Raitiotieallianssin kanssa. Joulukuun alussa myös Ratikan liikennöinnistä vastaava VR aloitti koeajot. Koeajojen koordinoinnista vastaa raitiotiejärjestelmän ja vaunut omistava Tampereen Raitiotie Oy. Ajantasaisen tiedon Ratikan koeajoista saa Tampereen Ratikan kanavista.

Sujuva liikenne on yhteispeliä

– Olemme huomanneet koeajoissa, että esimerkiksi autoilijat liikkuvat ajoittain Ratikalle varatulla rata-alueella, vaikka liikennemerkit ja reunakivet ohjaavat liikenteen uusille kaistoille. Autoillessa tulee olla tarkkana opasteiden kanssa ja Ratikka-ajan liikennesääntöihin kannattaa tutustua Tampereen Ratikan sivuilla, projekti-insinööri Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä sanoo.

Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on myös edessä uuden opettelua suojatiemuutosten vuoksi. Raitiotien rakentamisen myötä Tampereelle on saatu mm. täysin uudistettu Hämeenkatu.

– Varsinkin Hämeenkadulla on sekä raitiotien ylityspaikkoja että suojateitä, joissa on eroja väistämisvelvollisuuksien osalta, Uolamo sanoo.

Suojateillä, jotka Hämeenkadulla ovat pääosin valo-ohjattuja, ratikka ja autoliikenne ovat väistämisvelvollisia. Raitiotien ylityspaikoilla, jotka monet sijaitsevat entisten suojateiden kohdilla, ei uudessa tilanteessa ole suojatien merkintöjä. Ylittäessään katua muualta kuin suojatien kautta, ovat jalankulkija ja pyöräilijä väistämisvelvollisia.

– Raitiotiereitin varrella liikuttaessa tulisi opetella uudet liikkumiskäytännöt ja yhteiset pelisäännöt liikenteessä. Ratikka tulee jatkuvien koeajojen myötä liikkumaan osana tamperelaisten arkea lähes päivittäin jo ennen elokuussa alkavaa säännöllistä liikennöintiä. Siksi raitiotien liikennesäännöt on hyvä ottaa haltuun heti.

Ratikka osaksi päivittäistä liikennettä

Marraskuun puolivälissä aloitetuissa Hämeenkadun ja Pirkankadun koeajoissa testattiin kattavasti radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Lisäksi koko varikko–Pyynikintori -välillä tehtiin kahden vaunun koeajoja. Niissä tarkastelun kohteena olivat etenkin vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta. Useamman vaunun koeajoja jatketaan läpi talven.

– Koeajoissa ei tullut eteen mitään isoja yllätyksiä, joten ratainfran ja vaunun yhteensopivuus saatiin testattua kauttaaltaan, Niina Uolamo kertoo.

Koeajoja jatketaan vaunutestien muodossa läpi talven. Ensi keväänä koeajot laajenevat myös Taysin linjalle eli Teiskontieltä Tekunkadun ja Kuntokadun kautta Lääkärintielle sekä Hervannassa Atomipolulta Hervantajärven päätepysäkille.

Liikenteenohjaajat ja raitiovaunun kuljettajat pääsevät tositoimiin

Joulukuun alussa Tampereen Ratikan liikennöinnistä vastaava VR pääsie aloittamaan koeajot, joilla Ratikan liikenteenohjaajat koulutetaan ammattiinsa. VR suorittaa koeajoja, joissa testataan esimerkiksi suunniteltujen ajoaikojen ja aikataulujen toimivuutta sekä erilaisia työvuoroon kuuluvien tehtävien suorittamista ja ajoitusta.

– Olemme todella innoissamme siitä, että pääsemme tositoimiin, eli ajamaan Ratikkaa – vaikkakin alkuun varovaisesti ja pienimuotoisesti koulutus- ja testiajona. Ajamme pääsääntöisesti arkipäivisin noin klo 8 ja 16 välillä. Ensi keväänä teemme koeajoja myös iltaisin ja viikonloppuisin. Koeajoissa käytettävien vaunujen määrä vaihtelee tehtävien testien mukaan, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä kertoo.

Lisäksi koeajoissa testataan Ratikan palvelun toimintaa eri käyttäjäryhmien kanssa. Ensimmäiset testimatkustajat pääsevät kyytiin tammikuussa. Tampereen Ratikasta tulee osa Nyssen joukkoliikennejärjestelmää, ja testimatkustajien rekrytoinnista vastaa Nysse.

Koeajojen ja testien lisäksi VR kouluttaa kevään aikana noin 65 kuljettajaa ajamaan Ratikkaa. Ensimmäinen kuljettajakurssi tulee ajoharjoitteluun helmikuun alussa, minkä jälkeen opetusajot näkyvät yhä enenevässä määrin Tampereen katukuvassa. Kesällä kaikki kuljettajat ovat ajamassa ja kaikki 19 raitiovaunuakin ovat saapuneet Tampereelle.

(Lähde: Tampereen Raitiotie Oy)

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*