Tampereen raitiovaunun näkyvyyteen kaupunkiliikenteessä on kiinnitetty erityistä huomiota värityksen ja huomiovalojen osalta. (Kuva: Pasi Tiitola)

Pitkä odotus Tampereella on nyt ohi, kun koeversioiden jälkeen kaupunkiin on saatu ensimmäinen täysin valmis raitiovaunu.

Tampereen raitiovaunuliikenteen aloitus lähenee, sillä kun nyt saapunut vaunu on testien jälkeen saanut tyyppihyväksynnän, seuraavien sarjatuotantona valmistettavien vaunujen testaaminen on huomattavasti nopeampaa.

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka saapui Tampereelle toukokuussa. Koska vaunun käyttöönotto suoritettiin loppuun Tampereella, oli ensimmäinen vaunu monilta osin vielä keskeneräinen. Siitä puuttui vielä osa ulkopuolen varustelusta ja mm. sisustusmateriaalit.

Syyskuun puolivälissä Tampereelle saatiin ensimmäinen täysin valmis raitiovaunu. Sen suunnittelussa on alusta asti pidetty tärkeänä, että tamperelaisten toiveet ja parannusehdotukset otetaan huomioon.

– Tamperelaiset ovat päässeet äänestämään Ratikan väristä ja kuosisuunnittelijasta. Lisäksi katselmoimme Ratikan karkeaa mallikappaletta tamperelaisten käyttäjäryhmien kanssa lukuisia kertoja vuoden 2018 keväällä Oulussa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

– Tästä muokattua lopullista mallia eli makettia päästiin arvioimaan ensimmäistä kertaa Tampere-talossa alkuvuodesta 2019 järjestetyssä maketti-näyttelyssä. Näyttelyssä vieraili kuuden päivän aikana 15 000 kävijää. Kehitystyötä jatkettiin eri käyttäjäryhmien kanssa maketin parissa vuoden 2019 aikana.

– On upeaa päästä esittelemään nyt yhteistyömme tulos eli ensimmäinen täysin valmis Tampereen Ratikka, Sirviö sanoo.

Tampereen Ratikka on tähän mennessä kooltaan suurin Pohjoismaissa valmistettu raitiovaunu. Se on esteetön, tilava, ilmastoitu ja suunniteltu erityisesti pohjoisen olosuhteisiin. Raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia.

Kainuun City-tuotantoa

Tampereen Ratikat – ForCity Smart Artic -raitiovaunut – valmistetaan Kajaanissa, Škoda Transtech Oy:n Otanmäen tehtaalla.

– Olemme ylpeitä voidessamme toimittaa tämän ensimmäisen täysin valmiin Tampereen Artic -raitiovaunun. Tampereen raitiovaunu kuuluu Artic-raitiovaunujen tuoteperheeseen ja on sen pisin ja levein jäsen, Škoda Transtech Oy:n toimitusjohtaja Juha Vierros kertoo.

– Kehitimme ensimmäisen Artic-raitiovaunun Helsinkiin 2010-luvun alussa. Silloin tavoitteemme oli suunnitella ja rakentaa raitiovaunu, joka tarjoaa matkustajille luotettavan, mukavan ja modernin matkustuskokemuksen. Nyt, vuonna 2020, Artic-raitiovaunuja on myyty yli 200 kappaletta eikä menestystarinalle näy loppua.

– Yhtiöstämme on tullut myös kansainvälisesti tunnustettu kestävien ja laadukkaiden raitiovaunujen valmistaja ja raitiovaunuistamme yli 40 prosenttia meneekin vientiin. Uskomme, että Tampereen Artic -vaunutyyppi tulee herättämään suurta kiinnostusta Keski-Euroopan markkinoilla, Vierros sanoo.

104 istumapaikkaa, tilaa 264 hengelle

Raitiovaunussa on tilaa enimmillään 264 matkustajalle. Istumapaikkoja on 104 kappaletta. Vaunuun mahtuu 12 lastenvaunut tai kuusi isoa pyörätuolia sekä kuusi polkupyörää. Lisäksi vaunussa on neljä merkittyä paikkaa opaskoiran kanssa matkustavalle. Vaunun lattia on samalla tasolla kuin pysäkkilaiturit eikä vaunussa ole portaita, joten liikkuminen vaunuun ja vaunussa on esteetöntä.

Raitiovaunussa on tilaa enimmillään 264 matkustajalle. Istumapaikkoja on 104 kappaletta. Vaunuun mahtuu 12 lastenvaunut tai kuusi isoa pyörätuolia sekä kuusi polkupyörää. (Kuva: Samu Rytkönen)

– Ratikassa matkustamisesta on pyritty tekemään mahdollisimman viihtyisää ja turvallista. Vaunut ovat avaria, ilmastoituja ja valaistus on suunniteltu siten, että se ottaa huomioon ulkona olevan valon määrän ja eri vuorokauden- ja vuodenajat, kalustopäällikkö Ali Huttunen Tampereen Raitiotie Oy:stä kertoo.

– Kaiteet ja kahvat on sijoiteltu niin, että ne ovat eri kokoisten matkustajien ulottuvilla. Matkustamossa ei ole myöskään teräviä ulokkeita. Näkövammaiset on huomioitu pysäkeillä olevien ohjaavien laattojen ja vaunun lattiassa olevien ohjaavien kiskojen avulla. Vaunuissa on lisäksi kameravalvonta, jolloin Ratikan kuljettaja pystyy seuraamaan, mitä vaunuissa tapahtuu.

Turvalliseksi Ratikan tekee myös sen tasainen kyyti. Ratikka liikkuu suurimman osan matkasta omalla kaistallaan, joten vauhti voidaan pitää tasaisena, kun muu liikenne ei vaikuta siihen.

Huippunopeus 70 km/t

– Kaupunkialueella Ratikka kulkee noin kahtakymppiä, mikä myös osaltaan varmistaa turvallisen kulun. Suurin sallittu nopeus on 70 km/t ja sitä liikutaan Hervannan valtaväylällä, Huttunen sanoo.

Tampereen Ratikka on kokonsa ja värinsä puolesta huomiota herättävä. Vaunun havaittavuus – erityisesti vaikeissa olosuhteissa – luodaan viimekädessä valoilla. Tuulilasin alalaitaan on sijoitettu LED-huomiovaloraita ja yläosaan voimakkaasti valaistu linjakilpi. Ne luovat vahvan kontrastin Ratikan keulan tummaa taustaa vasten. Ajovaloina on hyvin näkyvät LED-valot. Myös keulan muoto ja puskurin sijainti on suunniteltu mahdollisimman turvallisiksi.

– Vaunun modernit muotoilu- ja valaistusratkaisut ovat yhdessä Tampereen Raitiotie Oy:n ja muotoilutoimisto Idis Design Oy:n sekä käyttäjäryhmien kanssa suunniteltuja. Ne poikkeavat edukseen raitiovaunujen valtavirrasta. Insinöörimme ovat pyrkineet luomaan kauniita ja samalla toiminnallisia rakenteita. Nyt on helppo hengittää, kun toinen vaunu on valmis toimitettavaksi, Juha Vierros kertoo.

Raitiovaunun eri järjestelmissä on myös paljon älykkyyttä.

– Esimerkiksi vaunun sisäkameroita hyödynnetään matkustajalaskennassa, jonka avulla joukkoliikenteen suunnittelijat saavat arvokasta tietoa mm. ruuhka-aikojen hallintaan, Huttunen sanoo.

– Tulevaisuudessa informaatiosta tulee olemaan hyötyä myös matkustajille, kun sitä päästään soveltamaan esimerkiksi siten, että polkupyörän kanssa matkustava henkilö saa etukäteen tiedon, onko vaunussa tilaa polkupyörälle. Lisäksi Ratikan jarruttaessa syntyvää energiaa hyödynnetään lämmityskaudella vaunun lämmityksessä, kertoo Huttunen.

Pirkanmaa kuosissa, sanataidetta ikkunassa

Taide on monin tavoin läsnä Tampereen Ratikassa Ratikan taide -ohjelman kautta. Ratikan taidetta on nähty Tampereen katukuvassa jo rakentamisen aikana ja nyt on valmistunut myös pysyviä taideteoksia ratikkareitin varrelle mm. Kekkosentien ylittävään raitiotiesiltaan ja Turtolan tukimuuriin. Liikennöinnin alkaessa tullaan näkemään lisäksi monipuolista pysäkkitaidetta. Taiteesta päästään nauttimaan myös Ratikan kyydissä.

Vaunun kuoseissa näkyy paikallista kuvastoa, kuten Pirkanmaan maakuntalintu ja maakuntakasvi. (Kuva: Samu Rytkönen)

Valmiin vaunun penkeissä nähdään nyt ensimmäistä kertaa myös Ratikan kuosisuunnittelijaksi valitun Laura Gröndahlin suunnittelema kuosi. Gröndahl on valmistunut vaatesuunnittelijaksi Metropolia ammattikorkeakoulusta ja työskennellyt pääosin kuosisuunnittelijana valmistumisen jälkeen.

Gröndahlin suunnittelemia kuoseja on voinut nähdä muun muassa Nansolla, Vimmalla, H&M:llä ja Zarassa. Kuosisuunnittelijaa lähdettiin etsimään Ratikan taiteen avoimella portfoliohaulla syksyllä 2018. Suunnittelija valittiin maketti-näyttelyn yhteydessä järjestetyn yleisöäänestyksen ja tuomariston äänien perusteella.

– On ollut suuri kunnia päästä tekemään Tampereen ratikan kuosi. Halusin käyttää paikallista kuvastoa sen aiheena ja siksi siitä löytyy Pirkanmaan maakuntalintu, maakuntakasvi ja luonnollisesti myös Tampereen uusi Ratikka. Tavoitteenani oli suunnitella raikas ja ajaton kuosi, joka ilahduttaa matkustajia vielä vuosienkin päästä, Laura Gröndahl valottaa.

Matkustajat saavat mukavaa viihdykettä matkan ajaksi, kun silmäilevät tarkemmin Ratikan ikkunoiden reunoja.

– Ikkunoista voi lueskella Kirsi Kunnaksen, Jari Mäkipään, Salla Simukan, Lukas Jokilehdon, Pekka Kytömäen ja Milja Niemen sanataidetta. Tekstit on kirjoitettu Emil Bertellin suunnittelemalla Hervanta-fontilla, Ratikan taidetta koordinoivan Frei Zimmer Oy:n Heini Orell vinkkaa.

(Lähde: Tampereen Raitiotie Oy)

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *