Yli kuusikymppiset ovat olleet innokkain ikäryhmä testaamaan Helsingissä liikkuneita robottibusseja. (Kuva Metropolia/Milla Äman Kyyrö)

Kesän aikana Helsingissä Kalasataman ja Vuosaaren Aurinkolahden alueella on testattu robottibussien toimivuutta. Metropolia Ammattikorkeakoulun älykkään liikkumisen hankkeet ovat saaneet myös rohkeita matkustajia liikkeelle.

Sohjoa Baltic (Interreg BSR) -hankkeen pilotoima, yli kahden kilometrin reittiä Aurinkolahden alueella syyskuun loppuun saakka ajava robottibussilinja 90R on houkuttanut uteliaita Vuosaaressa. Muutaman kuukauden aikana kyydissä on käynyt yli 2000 matkustajaa.

Vuosaaren alueen matkustajilta on kerätty mielipiteitä uudesta matkustusmuodosta. Valtaosa kyselyyn osallistuneista on ollut robottibussin kyydissä ensimmäistä kertaa.

-Suurin osa vastanneista ollut robottibussin kyydissä ensimmäistä kertaa. Lähes kaikki kokevat matkustamisen hyvin turvallisena sekä liikenne- että henkilöturvallisuuden osalta, kertoo kyselyn tuloksia analysoinut Sami Mäkinen FLOUsta.

Matkustajilta kerättyjen tietojen perusteella suurin matkustajaryhmä on ollut yli 60-vuotiaat. Robottibussin valitsemisessa muiden liikkumistapojen sijasta vastaajat kokivat parhaiksi syiksi huonon sään ja tavaroiden kuljetuksen. Vastaajat uskoivat, että robottibussia voisi käyttää myös työmatkaliikenteen osana.

Nimestään huolimatta robottibussit eivät täysin ilman ihmistä liiku. Kokeiluissa on mukana kuljettaja, joka puuttuu peliin, mikäli ongelmat kasautuvat. Jos bussin ennakkoon ohjelmoidulle reitille tulee joku väliaikainen este esimerkiksi toisen ajoneuvon muodossa, niin auto pysähtyy. Näissä tilanteissa kuljettajan pitää ottaa homma haltuun ja opastaa bussi kulkemaan jälleen ohjelmoitua reittiä pitkin.

Kuljettajaa puuttuu peliin tarvittaessa

Rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta robottibussien matkustajilta löytyy. Vuosaaressa kyselyyn osallistuneista matkustajista kolmannes olisi valmis jo nyt käyttämään bussia ilman operaattoria. Tosin vallan päätä huimaavaa ei robottibussien vauhti reitillä ole, mutta liikenteessä vaanii aina monta vaaraa.

-Päästövähennysten toteutuminen vaatii muutosta kaupunkilaisten liikkumistottumuksiin. Auton jättäminen kotiin puolestaan edellyttää, että tarjolla on entistä kattavammin muita vaihtoehtoja – ennen kaikkea julkisen liikenteen palveluja. Automaattinen joukkoliikenne mahdollistaa paremman palvelutason ja käyttökokemuksen laajemmalle asiakaskunnalle, visioi Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Jari Honkonen.

Tavoitteena on, että ensimmäiset kuskittomat robottibussit ajavat Helsingissä keväällä 2020, jolloin FABULOS-hankkeen pilotit alkavat Pasilan lisäksi viidessä eurooppalaisessa kaupungissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *