Liikenneprofessori: Talvi on robottibusseille ongelma
Tampere kaavailee robottibusseja ratikkalinjojensa syöttöliikenteeseen, mutta talvi on asiantuntijoiden mukaan hyvinkin haasteellinen robottiajoneuvoille. (Kuva: Sohjoa-projekti)
Tampere kaavailee automaattisia robottibusseja hoitamaan ratikkalinjojensa syöttöliikennettä jo vuonna 2021. Kun TTY:n liikennetekniikan apulaisprofessorilta Heikki Liimataiselta kysyy, ovatko Tampereen suunnitelmat robottibussivetoisesta syöttöliikenteestä realistisia, saa häneltä kaksijakoisen vastauksen:
– Kesällä ovat, talvella eivät ehkä vielä.
Liimataisen mukaan robottibussien anturitekniikka ei vielä erota lumihiutaletta, sadepisaraa tai lentävää hiekkaa todellisesta kiinteästä esteestä, jonka edessä pitäisi pysähtyä. Robottibussi toimii hyvin kesän ihanteellisissa oloissa, mutta talvella se pitää lumihiutaletta vakavasti otettavana esteenä.
– Robottibussit ovat osoittautuneet turvallisiksi. Tosin niillä on toistaiseksi ajettu vain pienillä nopeuksilla ja anturit on säädetty herkiksi. Tulevissa testauksissa pitää vauhtia lisätä ja uskaltautua autoliikenteen sekaan.
Liimatainen arvioi, että pääkaupunkiseudulla saattaa ensi kesänä jo kulkea joitakin robottibusseja säännöllisessä liikenteessä. Ne osaavat kyllä pysähtyä esteen edessä, mutta esteen kiertäminen on niille vielä ylivoimaista.
Vääjäämättä tulossa oleva robottibussiliikenne on synnyttänyt jo nyt Suomeen jonkin verran liiketoimintaa. Useampikin yritys on aktiivinen niin robottibussien ohjelmistoratkaisujen synnyttämisessä kuin itse fyysisten bussien rakentamisessakin.
Yksi näistä suomalaisyrityksistä on Sensible 4, joka on keskittynyt robottibussien tarvitseman ohjelmiston kehittämiseen.
– Testaamme nyt talven kestävää teknologiaa ja aiomme valmistaa alusta loppuun testiauton, joka pystyy liikkumaan myös talvioloissa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Harri Santamala.
– Itse asiassa robottiauton valmistaminen ei ”rautamielessä” ole kovin ihmeellistä. Sen sijaan softa, joka pitää auton liikkeessä ja tiellä, vaatii paljon enemmän ponnisteluja.
Kun Kuntatekniikka lokakuun alkupuolella haastatteli Santamalaa, oli toimitusjohtaja parhaillaan Muoniossa testaamassa Renaultia, johon oli asennettu Sensible 4:n ohjelmisto. Kuin tilauksesta Muonioon oli satanut 10 senttiä lunta, joten testiolot olivat otolliset.
– Pidän Tampereen suunnitelmia käynnistää robottibussivetoinen syöttöliikenne vuonna 2021 realistisina. Uskon, että siihen mennessä on markkinoilla autonomisia pienbusseja. Ne ovat yhä melko kalliita, mutta tekniikan kehittyessä niiden hinta tulee alas.
Santamala tietää, että ainakin Hollannissa robottibussi toimii lentokentän matkustajaliikenteessä: se kiidättää lentomatkustajat terminaalista juna-asemalle. Ja kulkee kaiken lisäksi osan matkaa muun liikenteen seassa.
Tampereen robottibusseista enemmän täällä.
Teksti: Esa Tuominen
Artikkeli on julkaistu Kuntatekniikan numerossa 6/2018.