Katutöistä vain pieni osa kohdistuu maanpinnan yläpuolelle. Helsingin kantakaupungissa on tänä kesänä tusinan verran liikenteeseen tuntuvasti vaikuttavia työmaita. (Kuva: Helsingin kaupunki)

Helsingin katuja rakennetaan ja parannetaan nyt historiallista vauhtia. Kantakaupungissa toteutetaan laajoja liikennejärjestelmän kehittämishankkeita, kunnostetaan vanhaa katuverkkoa ja korjataan maanalaista kunnallistekniikkaa.

Isojen hankkeiden määrä on kasvanut, ja myös tulevina vuosina kantakaupungissa on useita merkittäviä katutyömaita. Syyt liittyvät Helsingin kehittämiseen.

Helsingin kaupunkiympäristön toimialalla arvioidaan, että kantakaupungissa on tänä kesänä tusinan verran liikenteeseen näkyvästi vaikuttavia työmaita.

Töölön suunnalla moni vanhempi hanke on jo voiton puolella: Mechelininkadun, Paciuksenkadun–Tukholmankadun sekä Reijolankadun–Nordenskiöldinkadun urakat ovat valmistumassa tänä vuonna. Uusia katutöitä on puolestaan aloitettu esimerkiksi Länsisatamassa ja Pasilassa.

Helsingin kaupunki kokeilee tänä kesänä liikennetiedotteiden jakamista Whatsapp-mobiilisovelluksen kautta. Ohjeet Whatsapp-ryhmään liittymiseksi löytyvät osoitteesta www.hel.fi/katurakentaminen. Whatsappin kautta saa tiedon merkittävistä uusista liikenteen poikkeusjärjestelyistä.

Suuri osa töistä tehdään kadun alla

Katutöistä vain pieni osa kohdistuu maanpinnan yläpuolelle. Katujen alla työtä aiheuttavat vesi-, viemäröinti-, kaasu-, kaukolämpö- ja kylmäyhteydet sekä sähkö- ja telekaapelit kaikkine rakennuksiin kytkeytyvine liitoksineen.

Kantakaupungissa rakenteita ja johtoja löytyy usein paikoista, joita ei ole merkitty vanhoihin piirustuksiin. Yllätykset voivat hidastuttaa töitä, mutta kaupungin mukaan töiden ripeää suorittamista edistetään monin keinoin.

YKT-malli eli yhteinen kunnallistekninen työmaa on jo tehostanut toimintaa. Vuonna 2008 käyttöön otetussa mallissa ovat nykyisin mukana kaupungin lisäksi kahdeksan muuta infrarakennuttajaa, kuten HSY, Helen ja teleoperaattorit. YKT-kumppanit suunnittelevat, aikatauluttavat ja toteuttavat työmaansa yhdessä.

-Mechelininkatu on tästä hyvä esimerkki. Sen sijaan, että katu avattaisiin monta kertaa peräkkäisinä vuosina, hoidetaan kahdeksan erityyppistä rakentamistarvetta yhdellä kertaa, kertoo projektinjohtaja Eva-Lisa Karlsson kaupunkiympäristön toimialalta.

Hän luotsaa tänä vuonna alkavaa kehityshanketta, jossa parannetaan katutöistä ympäristölle aiheutuvien haittojen hallintaa. Liikennevirtojen käyttäytymistä katutöiden aikana pyritään ennakoimaan yhä paremmin, jotta suurimpien hankkeiden rakentaminen voidaan suunnitella ja ajoittaa viisaasti.

Kaupunki tutkii myös erilaisia mahdollisuuksia liikenteen sujuvoittamiseen katutöiden aikana. Jo rakennustöiden kilpailutusvaiheessa on mahdollista lisätä kannustimia töiden ripeään suorittamiseen.

(Lähde: Helsingin kaupunki)

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*