Itärata kulkisi Helsingin lento- ja rautatieasemilta Porvoon ja Kouvolan kautta Kuopioon ja Joensuuhun.

Itä-Suomi, Kouvola ja Porvoo haluavat uuden raideyhteyden Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin.

Itä-Suomen kaupungit, maakuntaliitot, yrittäjäjärjestöt ovat lähettäneet Kouvolan ja Porvoon kanssa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) sekä Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlmanille vetoomuksen 112 kilometrin mittaisen oikoradan rakentamiseksi.

Itärata kulkisi Helsingin lento- ja rautatieasemilta Porvoon ja Kouvolan kautta Kuopioon ja Joensuuhun. Yhteys lyhentäisi Helsingin keskustan ja Pietarin välisen matka-ajan 2,5 tuntiin ja Kuopion ja Joensuun matka-ajan Helsinkiin noin 3 tuntiin.

Radan ajajat perustelevat yhteyttä järkiratkaisuna kansantalouden ja ympäristön kannalta.

Hyvien yhteyksien uskotaan pitävän seutukuntien vientiyritykset kotiseuduillaan. Lisäksi nopea yhteys tukisivat merkittävästi myös Saimaan, Tahkon, Kolin ja Vuokatin vetovoimaa matkailukohteina, kuntavaikuttajat arvioivat.

– Haluamme yhdistää Helsinki-Pietari-radan, Savon radan, Karjalan radan ja Kouvolan, jonka merkitys Kiinan ja lännen välisen tavaraliikenteen solmukohtana kasvaa koko ajan, Pohjois-Savon liiton suunnittelujohtaja Paula Qvick sanoo.

Qvickin mukaan tavaraliikennettä ei ole huomioitu riittävästi aikaisemmissa selvityksissä.

– Itärata on ainoa, joka hyödyttäisi melkein miljoonaa ihmistä Helsingin ulkopuolella. Ne kaksi muuta oikoratavaihtoehtoa hyödyttävät paljon pienempää joukkoa.

Kolme rataehdokasta

Itärata olisi kolmas uusi Suomeen viriteltävä ratahanke.

Turun ja Helsingin välisen ”tunnin junan” suunnitelma valmistuu vuosien 2019-2020 taitteessa.

Kaupunkien välinen matka-aika lyhenisi tuntiin uudella junaradalla, joka kulkee Salosta Lohjan kautta Helsinkiin. Rata olisi noin 40 kilometriä lyhyempi kuin nykyinen rantarata.

Tunnin matkustusaikaa toivotaan myös Tampereen ja Helsingin välille.

Tampereella haaveillaan, että niin sanottu Lentorata toisi matkustajat suoralla yhteydellä Tampereelta ja Helsingistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, kun samassa rytäkässä Helsinki–Tampere-välille rakennettaisiin kolmas raide. Se lyhentäisi kaupunkien välistä matkustusaikaa.

Helsingin ja Tampereen pormestarit sekä VR ja Finnair ovat kiirehtineet Lentoradan rakentamista.

Anne Berner on luvannut, että hallitus edistää jonkinlaista pääradan investointia vielä tällä hallituskaudella.

Myös Itä-Suomessa kannatetaan Lentorataa, jos se tarkoittaa myös Itäradan rakentamista.

Lentoradan ja Itäradan arvioitu yhteishinta olisi noin 1,5-2 miljardia euroa. Qvickin mukaan tavoite on, että Itärataa aletaan rakentaa 2030-luvulla.

MILKA VALTANEN

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *