Hyperloop etenee Suomessa: Salossa selvitetään nyt testiradan rakentamisen edellytyksiä ja mukana rahoittajana on myös Tekes. (Kuva: HyperloopOne)

Yli 1000 km/t nopeudella kulkevan tulevaisuuden superjunan Hyperloopin suunnitelmat Suomessa etenevät, kun Salossa selvitetään 15 km mittaisen testiradan periaatetasoisia ratkaisuja.

Keskiössä ovat etenkin maankäyttö ja ympäristövaikutukset. Testiradalle tehdään yksityiskohtaisempi tekninen selvitys, jossa tutkitaan muun muassa radan toteuttamisen edellytyksiä. Selvityksessä huomioidaan muun muassa hankkeeseen vaikuttavat reunaehdot, kaavoitustarpeet, ympäristövaikutusten arvioinnin periaatteet ja tarvittavat luvat.

Hyperloopia on kaavailtu Helsingista Salon ja Turun kautta Tukholmaan. Nyt tarkastelun alla on yhteys välillä Turku – Helsinki sekä mahdollinen, noin 15 kilometrin mittainen testirata Salosta Turun suuntaan.

─ Jo testirata olisi mielenkiintoinen mahdollisuus hyödyntää suomalaista teknistä osaamista ja Salon seudulle kertynyttä IT-osaamista. Se tulee kuitenkin suunnitella niin, että sitä voidaan käyttää osana varsinaista kuljetusyhteyttä, toteaa hankkeen projektipäällikkö Jukka Räsänen Rambollista.

Hyperloop on uusi, kokeellinen kuljetusmuoto, jossa putkessa liikkuvat kulkuneuvot eli podit voivat saavuttaa jopa yli 1000 kilometrin tuntinopeuden. Ramboll selvittää Hyperloop-yhteyden toteuttamismahdollisuuksia välillä Turku-Helsinki sekä mahdollista testirataa Salosta Turun suuntaan.

Viime vuonna tehdyssä esiselvityksessä tarkasteltiin edellytyksiä Ruotsin ja Suomen väliselle kiinteälle yhteydelle käyttäen kuljetustekniikkana Hyperloopia. Ramboll selvitti tuolloin putkiston fyysistä reittiä ja tarkasteli alustavia, karkeita kustannuksia.

─ Olemme olleet etuoikeutetussa tilanteessa saadessamme työskennellä visionääri Elon Muskin idean ympärillä. Ajatus uudesta tavasta siirtää ihmisiä ja tavaroita nopeammin, edullisemmin ja uudella tavalla tuo valtavia hyötyjä, joista kertovat jo valmistuneet taloudelliset tutkimukset. Vaikutukset tulisivat olemaan pitkäaikaisia, jos Suomi voittaisi kilpailun sekä tulevasta kehityskeskuksesta että testiradasta, toteaa Jarmo Heimo Salon kaupungilta.

Hankkeen tilaajana on Salon kaupunki, ja se saa Tekes-rahoitusta.

(Lähde: Ramboll)

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*