Kiskot vievät kohta Kouvolasta Kiinaan
Raideyhteyttä Kouvolasta Kiinaan testataan talvella. Säännöllinen junayhteys voi käynnistyä jo ennen kesää. (Kuva: Ville Miettinen)
Kouvolan ja Kiinan Zhengzhoun välillä saattaa kulkea säännöllinen tavarajunayhteys ennen kesää.
– Aiesopimus on tehty ja osapuolet edistävät junareitin syntymistä, määrittelee junayhteyden tämänhetkisen tilanteen Kouvola Innovation Oy:n (Kinno) toimitusjohtaja Martti Husu Kuntalehdelle.
Kinno, Kouvolan kaupungin omistama elinkeinotoimen kehitysyhtiö, on ollut mukana neuvotteluissa ratayhteyden mahdollistamiseksi parin vuoden ajan.
– Seuraavaksi testijuna ajaa reittiä päästä päähän, ja reitille luodaan aikataulua, Husu kertoo.
Reittiä operoimaan on tarjolla kaksi liikennöitsijää.
Kazakstanin kautta kulkeva väylä avaa vaihtoehtoisen mahdollisuuden kuljettaa Kiinaan tavaraa.
– Suomesta kulkee valtavia määriä sellua Kiinaan esimerkiksi sellua. Olisiko mahdollista että osa siitä kulkisi rautatietä pitkin? Husu pohtii.
”Lihan vienti Kiinaan
merkittävää koko Suomelle”
Moni muu kaupunki Kouvolan lisäksi kääntää näinä aikoina katseensa Kiinaan. Tai on itse asiassa kääntänyt jo pitkään. Esimerkiksi Kuopio aloitti yhteistyön Shanghain kanssa jo 2000-luvun alussa. Vuonna 2012 kaupungit solmivat ystävyyskaupunkisopimuksen.
Kuopio on tehnyt Kiinaan työtä mm. kulttuurin, opetuksen ja yritysten liiketoiminnan edistämisen saralla. Viime syksynä Kuopion ja Shanghai Pudongin välinen ystävyyskaupunkisuhde palkittiin China International Friendship-City Exchange and Cooperation Award -palkinnolla. Mikään suomalaiskaupunki ei ole saanut palkintoa aikaisemmin.
Vuosien määräaikainen työ on edellytys tulosten syntymiselle, sanoo Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki.
Seinäjoen kaupungin delegaatio on vieraillut ahkerasti Kiinassa viime vuosina edistämässä Etelä-Pohjanmaan yritysten yhteistyötoimintaa.
– Elintarvikevienti, agrobiotalous laajasti ymmärrettynä, Rasinmäki tiivistää Seinäjoen suurimmat intressit Kiina-yhteistyölle ja viittaa Atrian ja Valion tehtaisiin seudulla.
Atrian syksyllä saamaa sianlihan vientilupaa Kiinaan hän kuvailee todella merkittäväksi Suomen bruttokansantuotteen ja koko kansantalouden kannalta.
– Jos ajatellaan missä vaikeuksissa maatalous ja sianlihatuotanto ovat tänä päivänä, on todella iso asia saada tällaisia päänavauksia.
Ähtäri tuo pandoja,
Lahti vie hiihto-osaamista
Lahden kaupunginjohtajan Jyrki Myllyvirran mukaan suomalaisella osaamisella olisi edellytykset käydä nykyistä paremmin kaupaksi Kiinassa, jos markkinointi olisi runsaampaa ja rohkeampaa.
Peking isännöi talviolympialaisia vuonna 2022. Helmikuun lopulla MM-hiihtoja isännöivä Lahti vieraili vastikään Kiinassa esittelemässä talviurheiluosaamistaan. Myllyvirta pitää pontentiaalia valtavana.
– Kiinassa on tarkoitus saada 300 miljoonaa kiinalaista mukaan talviurheiluun ennen Pekingin talviolympialaisia. Maassa tapahtuu paljon, esimerkiksi jäähalleja rakennetaan lähivuosina yli 2000, Myllyvirta kirjoittaa blogissaan.
Yhteistyö ulottuu monelle tasolle. Markkinointiseminaarissa olivat mukana mm. Suomen Kiinan-lähetystö, Finnpro sekä työ ja elinkeinominsteriön edustaja.
Samalla tavalla monialaista yhteistyötä on tehty myös hankkeessa jonka tarkoitus on tuoda loppuvuodesta pandapariskunta Kiinasta Ähtärin eläinpuistoon.
Hanke on osana Suomen 100-vuotisjuhlallisuuksia.
– Tämä on valtiollinen hanke. Mukana on tasavallan presidentti kanslioineen, maa- ja metsätalousministeriö ja ulkoministeriö myös, Ähtärin kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki kertoo.
Pienimäki korostaa, että Ähtärin eläinpuisto, josta kaupunki omistaa 99 prosenttia, lanseerasi Aasian kohteekseen jo ennen kuin Kiinan pandat tulivat kuvioihin, ja niissäkin kyse on ennen kaikkea eläinsuojelusta.
Samalla pandojen odotetaan kasvattavan eläinpuiston kävijämäärää huomattavasti.
– Onnistuakseen tämä tarvitsee myös matkailijoita, määrän lisäystä ja tulovirran lisäystä jotta elinolot saadaan pysymään eläimen suojelun vaatimalla tasolla, Pienimäki sanoo.
– Odotusarvo on, että kävijöitä riittää ja oheistuotteissa, kuten ravitsemuspalveluissa ja majoituspalveluissa, luvut kasvavat nykyisistä huomattavasti.
10 päivän junamatka
Kouvolalle junayhteys Kiinaan merkitsisi jo entisestään vahvan logistiikkakeskittymän uusia mahdollisuuksia.
Martti Husu kuvailee Zhengzhouta Aasian suurimmaksi ratapihaksi, josta pääsee kaikkialle Kiinaan.
Hieman samanlaisessa asemassa on Kouvolan noin 200 logistiikkayrityksen hubi Suomessa. Kouvola on EU:n ainoa suomalainen liikenteellisen ydinverkon Trans European Network, TEN-T,) rautateiden terminaalikeskus.
Ratayhteys Kiinaan voisi tuoda Kouvolaan kansainvälisiä sijoittujia, jotka hoitaisivat logistiikkaa Kouvolasta käsin, Husu sanoo.
– Olemme jo iso intermodaalinen toimija. Tällä hetkellä noin kaksi miljoonaa tonnia tavaraa vaihtaa kuljetusmuotoa Kouvolassa.
Aikataulu Kiinaan täsmentyy testiajoissa. Husu arvelee matkaan kuluvan noin 10 päivää suuntaansa.