Helsinki haluaa Pekka Saurin Länsimetron hallitukseen
Pekka Sauria esitetään Helsingin kaupungin edustajaksi Länsimetro Oy:n hallitukseen.
Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaosto haluaa vaihtaa Helsingin edustajan Länsimetro Oy:n hallituksessa.
Konsernijaosto päätti maanantaina, että se ryhtyy toimenpiteisiin ylimääräisen yhtiökokouksen kutsumiseksi koolle kaupunkia edustavan Ville Lehmuskosken korvaamiseksi apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurilla Länsimetro Oy:n hallituksessa.
Länsimetro tiedotti aiemmin marraskuussa, että hankkeen kokonaiskustannusten arvioidaan nousevan edelleen, ja Helsingin ja Espoon kaupungeilta tarvitaan runsaan sadan miljoonan euron lisälainatakaus.
Koko hankkeen kustannusennuste on nyt 1 186 miljoonaa euroa, jossa on ylitystä 338 miljoonaa euroa alkuperäisen hankesuunnitelman indeksikorjattuun hintaan verrattuna. Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina hankkeen rakennuskustannusten nousun siten, että Helsingin osuus on enintään 277,5 miljoonaa euroa. Samalla korotetaan länsimetron lainojen takausvaltuutta Helsingin osalta 23 miljoonalla eurolla eli 291 miljoonaan. Asia etenee vielä kaupunginvaltuuston päätettäväksi 14. joulukuuta.
Espoon kaupunginhallitus puolestaan päätti esittää, että aiempaa takausvaltuutta korotetaan 81 miljoonalla eurolla, 771 miljoonaan euroon, ”jotta hankkeen häiriötön loppuun saattaminen ja rahoituksen kokonaisvaltainen järjestäminen on mahdollista”.
Viime viikolla Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupunginjohtaja Jukka Mäkelää käynnistämään erityistilintarkastuksen länsimetrohankkeesta, Länsimetro Oy:n toiminnasta ja länsimetroon liittyvästä päätöksenteosta. Konsernijaoston mukaan tilintarkastus tulisi aikatauluttaa yhteistyössä Helsingin kanssa siten, että yhtiön käynnissä olevat selvitykset ovat käytettävissä.
Helsinki on lykännyt omaa, ulkopuolisella teetettävää, selvitystään hankkeen laajenemisen ja kallistumisen syistä odottaakseen Länsimetron selvitystä. Niin Espoossa kuin Helsingissä on arvosteltu sitä, että tietoja päätöksenteon pohjaksi on ollut vaikea saada, koska hankkeeseen sen yhtiömuodon vuoksi ei päde julkisuuslaki.
– En keksi perustelua sille, miksi valtavan julkisen investoinnin toteutustapa ja ongelmat ovat salaisia. Ja on helppo nähdä, miten juuri tämä salaisuus on voinut johtaa siihen, etteivät ongelmat ole tulleet esiin ajoissa, Helsingin kaupunginhallituksen jäsen Otso Kivekäs, vihr., kirjoitti blogissaan Helsingin päätettyä lykätä selvitystään.
Kuluva vuosi on ollut Länsimetrolle murheellinen. Hinta on noussut merkittävästi, ja elokuulle suunniteltu liikennöinnin käynnistäminen on siirtynyt hetkeen, josta ei ole tietoa. Marraskuussa Länsimetro Oy antoi potkut toimitusjohtaja Matti Kokkiselle ja pestasi tilalle Ville Saksin.
Saksi antoi Helsingin kaupunginhallitukselle maanantaina suullisen selvityksen hankkeen tilasta.
Ville Miettinen